Op 20 maart 2019 vinden er in Nederland weer verkiezingen plaats. Burgers kunnen stemmen voor de leden van Provinciale Staten en voor het algemeen bestuur van hun waterschap. In de aanloop naar deze verkiezingen laat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op haar website weten een verkennend onderzoek te zijn gestart naar het gebruik van persoonsgegevens in verkiezingscampagnes.
Gebeurtenissen als de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen van 2016, hebben ervoor gezorgd dat het gebruik van persoonsgegevens in politieke campagnes veel meer aandacht heeft gekregen. De AP wijst op het stiekem verzamelen van persoonsgegevens via sociale media en het gericht targeten van specifieke doelgroepen waarbij deze persoonsgegevens onrechtmatig worden verwerkt. Eerder al deed de AP overigens onderzoek naar de beveiliging van digitale kieswijzers.
Het huidige onderzoek van de AP is toegespitst op de politieke partijen die in de Tweede Kamer gezeteld zijn. Aan deze partijen zijn vragen gesteld met betrekking tot de wijze waarop zij zaken doen met (externe) dienstverleners en de wijze waarop persoonsgegevens daarbij worden verwerkt. Onder dienstverleners vallen organisaties die voor politieke partijen ondersteunende werkzaamheden verrichten in het kader van de verkiezingscampagnes. Deze organisaties worden bijvoorbeeld ingezet voor ‘microtargeting’, waarbij een groep potentiele kiezers via social media wordt benaderd met gerichte campagne-uitingen. Verder is de AP benieuwd hoe de persoonsgegevens worden geregistreerd door de politieke partijen.
De AP stelt dat het verzamelen en het gebruik van deze informatie door politieke partijen en haar externe organisaties mogelijk privacygevoelig kan zijn. Gegevens als politieke voorkeur worden onder de AVG immers gekwalificeerd als bijzondere persoonsgegevens. Verwerking van deze categorie gegevens is in principe verboden tenzij één van de uitzonderingen onder de AVG van toepassing is. Verder mogen politieke partijen bijvoorbeeld wel hun ledenbestand gebruiken om hun geregistreerde leden te contacten in verband met de campagnes. De verstrekking van deze gegevens aan externe organisaties is echter niet zomaar toegestaan, aldus de AP. Tot slot wijst de toezichthouder erop dat tevens van potentiële leden of kiezers niet zomaar een bestand mag worden aangelegd met daarin de politieke overtuiging van deze personen.