020 530 0160

Zerotolerancebeleid Björn Borg namaakproducten

Gepubliceerd op 22 januari 2015 categorieën , ,

Wie populaire producten op de markt brengt, zoals Uggs of All Stars, kan er gif op innemen dat deze producten zullen worden nagemaakt. Deze namaakproducten zijn vaak van een slechte kwaliteit, en bevatten mogelijk gevaarlijke stoffen. Bovendien wordt de handel in namaakproducten vaak gerelateerd aan georganiseerde misdaad. Hierdoor kan de goede naam en de reputatie van een merk worden aangetast.

Ook Björn Borg ondervindt kennelijk veel hinder van namaakproducten, en heeft daarom een zerotolerancebeleid ingevoerd. Dit beleid houdt onder andere in dat Björn Borg alle namaakproducten waarop zij stuit (al dan niet via testaankopen) in beslag laat nemen en laat vernietigen. Dat dit beleid succesvol is, blijkt wel uit het feit dat in België al meer dan 120.000 exemplaren namaakondergoed in beslag zijn genomen.

Björn Borg heeft aangegeven dat voor consumenten nog steeds geldt dat zij alleen zeker van kunnen zijn echte producten te kopen, als ze deze aanschaffen in Björn Borg winkels of bij officiële verkooppunten.

Het standpunt van Björn Borg neemt niet weg dat consumenten ook via andere kanalen Björn Borg producten kunnen kopen en verkopen, bijvoorbeeld via niet-officiële webshops, of Marktplaats.nl. Björn Borg kan tegen deze handel geen actie ondernemen, wanneer de producten door of met haar toestemming in Europa in het verkeer zijn gebracht. De producten zijn dan immers uitgeput.

 

Wanneer een consument via een niet-officieel verkooppunt Björn Borg producten koopt en doorverkoopt, moet hij goed opletten dat hij geen inbreukmakende exemplaren te koop aanbiedt. De consument kan dan eventuele aansprakelijkheid niet ontlopen door zich te ‘verschuilen’ achter het feit dat hij niet wist dat het om namaakproducten ging. “Wetenschap” of “goede trouw” zijn immers niet vereist om IE-inbreuk aan te nemen.

Wanneer een consument dus op Marktplaats.nl op een aanbieding stuit die te mooi is om waar te zijn, dan is deze aanbieding dat vaak ook. De consument kan dan beter geen slaatje proberen te slaan uit deze actie en deze producten niet zelf aanbieden, omdat hij dan een sommatiebrief van Björn Borg of een beslaglegging namens Björn Borg kan verwachten.

Bron: nu.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Harmke

publicaties

Gerelateerde artikelen