020 530 0160

Wordt het na al die jaren lastig voor Karl Lagerfeld eigen inspiratie te zoeken?

Gepubliceerd op 5 juni 2014 categorieën , ,

 

 

 

 

 

 

 

Commotie rondom ontwerper Karl Lagerfeld. De ‘famous’ designer  achter Chanel, Fendi, Karl Lagerfeld en in het verleden modehuis Chloe, laat zich voor zijn nieuwe lijn wel erg inspireren door de sneakers van New Balance. Gisteren heeft New Balance dan ook een klacht ingediend bij het Southern District of New York.

De klacht

De klacht betreft de ‘knock off’ van het best verkopende model van New Balance, de ‘574’. Tot enkele jaren geleden nog vooral bekend bij de Amerikanen, waarbij menig fashion blogger ze de bijnaam ‘grandpa shoes’ gaf, is de ‘574’ met grote hoofdletter ‘N’ ook bij Europeanen een begrip. Wereldwijd werden er bijna 25.000 exemplaren van de ‘574’ verkocht tussen 2002 en 2005.

Inbreuk?

New Balance beschuldigt Karl Lagerfeld ervan dat hij slechts de hoofdletter aan de zijkant van de sneaker heeft vervangen en dat verder de totaalindruk hetzelfde is. Naar Nederlands recht zou er sprake kunnen zijn van rechtsinbreuk  wanneer de totaalindruk van de Karl Lagerfeld schoen bij de geïnformeerde gebruiker géén andere algemene indruk wekt dan de New Balance schoen. Zo op het eerste gezicht lijken de sneakers ongeveer hetzelfde. Wanneer men echter beter naar de details kijkt, blijkt dat er nogal wat verschillen aan te merken zijn tussen de ‘574’ en de sneakers van Karl Lagerfeld. O.a. de zool, het materiaal en het logo ogen verschillend.

 

De ‘620’ echter (zie foto hiernaast), een ander zeer populair model van New Balance, heeft voorgenoemde kenmerken wel gemeen met de sneakers van Karl Lagerfeld. Met name het feit dat bij de ‘620’ ook het lettertype en de kleur van het logo gelijk zijn, maakt dat een gelijke totaalindruk eerder aan te merken valt.

 

 

Regelmatig ‘knock offs’ van New Balance

Ondanks het feit dat het bedrijf ieder jaar miljoenen dollars en duizenden uren investeert om zijn reputatie en merk goed te houden, moet New Balance op reguliere basis zijn merkenrechten inroepen. Regelmatig wordt er beslag gelegd op enorme hoeveelheden ‘counterfeit’ exemplaren van de sneakers, met name in steden als Hong Kong.

In dit geval blijft het aldus niet bij de Chinese namaak, zelfs een groot modehuis als Karl Lagerfeld  lift nu graag mee op het succes van de hoofdletter ‘N’. In verhouding tot de namaakproducten uit China, is de prijs van de sneaker van Karl ook nog eens aanzienlijk hoger. De sneaker is maar liefst (meer dan) drie keer zo duur.

In 2009 heeft ook Louis Vuitton geprobeerd mee te liften op het succes van New Balance. Toen werd er o.a. door New Balance als argument aangevoerd dat het prijsverschil tussen de sneakers niet relevant is. ‘Mensen die bereid zijn tot 500 dollar aan een sneaker uit te geven, zijn ook gek op de New Balance sneakers gezien de reputatie hiervan’. Louis Vuitton en New Balance zijn uiteindelijk tot een schikking kunnen komen en Louis Vuitton heeft het produceren van zijn inbreuk makende sneaker gestaakt. Het is maar de vraag of Karl Lagerfeld hiertoe ook bereid zal zijn…

 

Auteur: Kylie de Kok

Bron: thefashionlaw.com
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Stagiair

publicaties

Gerelateerde artikelen