Apple is al jaren bezig haar winkelinrichting (flagship store) als driedimensionaal merk geregistreerd te krijgen. In november 2010 heeft het Amerikaanse merkenbureau (US Patent and Trademark Office) Apple’s aanvraag voor het registreren van haar winkelinrichting als merk geaccepteerd. Vandaag oordeelde het Hof van Justitie net als het USPTO dat Apple’s winkelinrichting onder bepaalde voorwaarden kan worden ingeschreven als merk.
De winkelinrichting moet dan wel aan de drie voorwaarden voldoen:
1. Het voorwerp moet als zodanig een teken vormen;
2. Dit teken moet vatbaar zijn voor grafische voorstelling; en
3. Dit teken moet geschikt zijn om de waren of diensten te onderscheiden van die van andere ondernemingen.
Volgens het Hof van Justitie is hierboven afgebeelde voorstelling van Apple’s driedimensionale winkelinrichting een teken dat vatbaar is voor grafische voorstelling. Het is volgens het Hof niet van belang dat uit de tekening niet duidelijk blijkt welke maten en verhoudingen de winkelinrichting heeft.
Vervolgens moet worden beoordeeld of de winkelinrichting onderscheidend vermogen heeft. Dit onderscheidend vermogen moet concreet worden beoordeeld met betrekking tot de waren of diensten waarvoor de inschrijving wordt aangevraagd en moet gebeuren aan de hand van de perceptie van het relevante publiek (de normaal geïnformeerde, redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument van de categorie waren of diensten).
Het is nog maar de vraag of de winkelinrichting van Apple onderscheidend vermogen heeft. Wanneer Apple’s winkelinrichting geen onderscheidend vermogen heeft en op die grond wordt geweigerd, zal Apple – net als zij in Amerika heeft gedaan – door middel van bijvoorbeeld een marktonderzoek moeten aantonen dat haar winkelinrichting onderscheidend vermogen heeft gekregen (is ingeburgerd).