Iedere professional in de fashion industrie heeft er dagelijks mee te maken: auteursrechten, merken, modellen. Het belang en de waarde van deze intellectuele eigendomsrechten blijkt wel uit de vele juridische procedures over IE-rechten in de fashion industrie: Christian Louboutin, Marlies Dekkers, H&M en Gucci zijn slechts enkele voorbeelden.
Of je nu een paar schoenen ontwerpt of een foto ervan op een van je moodboards wil pinnen, het is belangrijk om je bewust te zijn van je eigen rechten en de rechten van anderen. En omdat de meeste creatieven geen specialistische juridische kennis hebben, zijn praktische richtlijnen aan de hand waarvan je snel kunt checken of je iets wel of niet online kunt zetten, altijd nuttig.
Deze Europese IPR Guidelines zijn opgesteld en gepubliceerd door de partners in het Europeana Fashion project, in de ‘hope that they can promote awareness about publishing and sharing cultural material on the Internet’ en met de disclaimer dat ’these guidelines do not constitute legal advice and simplify a complex subject.’ Hoewel de guidelines duidelijk door Engelse juristen zijn opgesteld, zijn ze gebaseerd op Europees recht en dus in grote lijnen ook bruikbaar voor fashion professionals in andere Europese landen.
Over Europeana Fashion:
Europeana Fashion is a best practice network comprised of 22 partners from 12 European countries, which represent leading European fashion institutions, designers, photographers and collections. The principal aim of the network is to provide online access and aggregate more than 700,000 fashion-related digital objects to the Europeana site. It will bring together share knowledge and expertise and will help strengthen fashions position as an integral part of our cultural heritage and social history, as well as being a leading creative industry.
The Europeana Fashion project started in March 2012 and will end in February 2015.