Richard L.Brodsky, lid van de algemene vergadering van de staat New York, heeft zich ingelezen in de targeted advertising strategieën van megabedrijven als Google, Yahoo! en Microsoft. In reactie op deze ontwikkelingen heeft Brodsky een wetsvoorstel (bill) ingediend dat het zonder toestemming gebruiken van persoonsgegevens door bepaalde bedrijven criminaliseert – op last van een boete. Wegens de praktische onmogelijkheid voor bedrijven om enkel en alleen voor de inwoners van New York dergelijke maatregelen door te voeren, zouden de bedrijven over de gehele linie aanpassingen moeten maken om aan de eisen van de wet te voldoen. Ook in Conneticut heeft de het Algemene Juridische Comité een vergelijkbaar wetsvoorstel geschreven.
De bedoeling van Brodsky’s wet zal zijn dat internetbedrijven gebruikers een duidelijke, gemakkelijk opt-out mogelijkheid moet bieden wat betreft reclames op basis van internetgebruik; in wezen een verzoek van de gebruiker aan de bedrijven om hen niet langer online te achtervolgen. Brodsky spreekt van een conflict tussen het economisch model van het Internet en de privacy van internetgebruikers. Naar eigen zeggen is hij niet principieel tegen internetmarketing, maar momenteel zijn internetgebruikers zich niet bewust van wat ze precies prijsgeven.
Lees hier het artikel in Engels:
http://www.nytimes.com/2008/03/20/business/media/20adco.html