020 530 0160

Vergelijkend beleggen

Gepubliceerd op 15 augustus 2008 categorieën ,

Lynx is een nieuwkomer op de markt van online beleggingsdiensten. Lynx is een soort prijsvechter en gaat er dan ook prat op de goedkoopste te zijn. Om dit feit aan het publiek duidelijk te maken, startte Lynx een vergelijkende reclamecampagne. Binckbank achtte deze vergelijkende reclame echter onjuist, onvolledig en misleidend en sommeerde Lynx daarmee te stoppen. Lynx deed dit niet en het kwam tot een kort geding


Kern van het geschil betrof de staffel- en volumekortingen van Binckbank. In haar vergelijking had Lynx deze niet meegenomen. Juist deze kortingen maakten Binckbank in sommige gevallen goedkoper dan Lynx. Na daarop gewezen te zijn heeft Lynx in de tabellen met een asterisk (*) verwezen naar een voetnoot waarin melding werd gemaakt dat er volumekortingen zijn, met links naar de website van Binckbank.


De voorzieningenrechter vond dit echter niet voldoende temeer nu de asterisk in de papieren versie van de vergelijkende reclame niet was opgenomen.  Volgens de rechter was essentiële informatie weggelaten hetgeen niet is toegestaan in een vergelijking, zeker niet als er sprake is van complexe prijsvorming. Voor consumenten is dan niet eenvoudig te berekenen welk tarief moet worden betaald en wie onder welke omstandigheden het goedkoopste is.


Binckbank kreeg echter niet op alle fronten gelijk. Zo mag Lynx blijven stellen dat de consument honderden euro’s kan bespraken bij Lynx. In reclame-uitingen is een zekere mate van overdrijving namelijk toegestaan, zeker als het om subjectieve uitingen gaat. 


Lees hier het volledige bericht. 


 



 


Bron: emerce.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen