Telecomaanbieder Telfort moet voor de tweede keer binnen een week misleidende televisiereclames rectificeren. Op 19 maart bepaalde de rechtbank in Amsterdam al dat de reclames waarin Telfort haar tarieven vergeleek met concurrent T-Mobile misleidend waren.
Twee dagen later achtte de voorzieningenrechter in Haarlem de reclames waarin de tarieven met een andere concurrent, Vodafone, werden vergeleken ook misleidend. In de reclames werd de prijs van de eigen 180-minuten belbundel vergeleken met de 200-minuten bundel van Vodafone. Er werd niet duidelijk vermeld dat er met de bundel van Telfort uitsluitend gebeld kon worden, terwijl er met de Vodafone-bundel ook sms-berichten verstuurd kunnen worden. Ook was er volgens de voorzieningenrechter op grond van artikel 6:194a sprake van ongeoorloofde vergelijkende reclame.
Telfort moet twee keer een rectificatie uitzenden op de televisiekanalen waar de spotjes te zien waren. Op RTL 4 en op Nederland 1 zijn de gewraakte reclames uitgezonden rondom de finale van ‘Idols’ en ‘Boer zoekt vrouw’. De rectificaties op deze zenders moet dan ook prime time plaatsvinden tijdens of rondom een televisieprogramma waarbij voor televisiereclames soortgelijke tarieven gelden als bij de finales van ‘Idols’ en ‘Boer zoekt vrouw’.
Tevens moet er op de eigen website en op de homepage van MSN in de vorm van een banner gerectificeerd worden. Op de website is nu ook al de rectificatie voor de T-Mobile reclame te vinden.
Lees hier het hele bericht en het vonnis.