Gepubliceerd op 13 augustus 2009 categorieën Geen onderdeel van een categorie
Ook NRC Handelsblad bericht vandaag over de klachten over de Staatsloterij reclame waarin werd gemeld dat de jackpot van 27,5 miljoen euro gegarandeerd zou vallen.
Kim Crijns schreef gisteren al dat veel mensen zich misleid voelen omdat niet de gehele jackpot van 27,5 miljoen euro is uitgekeerd, maar een vijfde van het bedrag, dus 5,5 miljoen euro.
In een interview met NRC Handelsblad leg ik uit dat overdrijving in een reclame tot op zekere hoogte is toegestaan. „Bepaalde overdrijving is inherent aan reclame.” De rechter vindt in het algemeen dat de gemiddelde consument dat hoort te begrijpen. „Je kunt echter zodanig overdrijven dat het misleidend wordt, en dat mag niet. Ik ken de reclamecampagne van de Staatsloterij niet tot in detail, maar hij lijkt mij op het randje.”
Een aspect dat wat mij betreft ook aandacht verdient, is dat de Staatsloterij een vergunning heeft om loterijen te organiseren en dat zij zich daarbij aan de kansspelwetgeving moet houden. Deze wetgeving is streng en beoogt de consument te beschermen tegen gokverslaving. Grootscheepse reclamecampagnes als die van de Staatsloterij staan daarmee op gespannen voet.
Er is zelfs een bijzondere reclamecode met regels voor reclame voor kansspelen. Daarin staat onder meer dat reclame voor kansspelen niet misleidend mag zijn met betrekking tot de kansen op het winnen van een prijs. De Reclame Code Commissie zal de reclame van de Staatsloterij onder meer aan deze regels toetsen.
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.