De Duitse muziekband Kraftwerk wordt gezien als pionier op het gebied van elektronische muziek. In 1977 bracht de band o.a. het werk ‘Metall auf Metall’ uit. Ruim twintig jaar later verschijnt op het label Pelham het nummer ‘nur mir’. Daarin is volgens Kraftwerk een twee seconden durende sample van ‘Metall auf metall’ te horen. Deze sample is niet zelf ingespeeld maar rechtstreeks gekopieerd en wordt in het gehele nummer afgespeeld.
Een procedure volgt en Kraftwerk eist staking van de inbreuk, schadevergoeding en afgifte van de fonogram. De procedure belandt uiteindelijk bij het Bundesgerichtshof en het hof stelt prejudiciële vragen over de uitleg van de Europese auteursrechtrichtlijn en de richtlijn betreffende naburige rechten.
Het Hof van Justitie zal dus antwoord moeten geven op de vraag of met het gebruik van een kort overgenomen geluidsfragment inbreuk wordt gemaakt op de auteurs- en naburige rechten van de maker. Tevens zal beoordeeld moeten worden of een korte sample van een geluidsfragment onder de reikwijdte van de citaatexceptie kan vallen en dus kwalificeert als rechtsgeldige beperking op de auteurs- en naburige rechten van de maker.
Auteur: Jesse Vermeij