Red Bull heeft geen exclusief recht op reclame-uitingen of verpakkingen met de kleurencombinatie blauw en zilver en kan de kleurencombinatie als zodanig daarom niet als merk inschrijven. Dat heeft het Europese Hof van Justitie op 29 juli 2019 bepaald.
In 2002 en 2010 heeft Red Bull een verzoek ingediend om de kleuren blauw en zilver als merk te registreren. Het Europees merkenbureau heeft de twee merken destijds wel ingeschreven omdat het van mening was dat de kleurencombinatie door gebruik onderscheidend vermogen hadden verkregen, hetgeen is vereist zodat het product of de dienst van de betrokken onderneming kan worden onderscheiden van die van andere ondernemingen.
Een reclamebureau heeft vervolgens bij het Europees Merkenbureau nietigverklaring van het merk gevorderd. Zowel de nietigheidsafdeling van het Europees Merkenbureau als het Gerecht, waar Red Bull in beroep ging, oordeelden dat de kleurencombinatie als merk onvoldoende onderscheidend vermogen bezit omdat het niet voldoet aan de vereisten van nauwkeurigheid en duurzaamheid. Het merk werd daarom nietig verklaard.
Een merk dat bestaat uit een kleurencombinatie moet een systematische schikking hebben die de kleuren op een van tevoren bepaalde en duurzame wijze met elkaar in verbinding brengt. Een simpele nevenschikking van twee of meer kleuren of het noemen van twee of meer kleuren “in alle denkbare vormen” is onvoldoende en voldoet niet aan de vereisten van nauwkeurigheid en duurzaamheid. Een dergelijke beschrijving leent zich immers tot tal van verschillende combinaties, zodat de consument niet in staat is een bepaalde combinatie te vatten en te memoriseren teneinde een aankoopervaring met zekerheid te kunnen herhalen.
Het Europese Hof van Justitie, de laatste instantie waar Red Bull in beroep kon gaan, kan zich vinden in deze beoordeling en bevestigt daarmee dat het merk niet geldig is.
Met dank aan Amana Nurmohamed