Menno Heerma van Voss schreef al eerder over de ongeoorloofde reclame met Maurice de Hond voor de Nederlandse Energie Maatschappij. Volgens de Reclame Code Commissie zou de opiniepijler te gezaghebbend zijn om specifieke producten aan te prijzen in reclame’s.
Het College van Beroep (CvB) van de Reclame Code Commissie heeft dinsdag echter bepaald dat Maurice de Hond als onafhankelijk opiniepeiler inderdaad een zekere mate van gezag heeft, maar dat hij dat gezag niet direct ontleent aan zijn deelname aan tv-programma’s.
Het CvB vernietigde de beslissingen van de Commissie, omdat het CvB van oordeel is dat artikel 11.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) niet is overtreden. In artikel 11.2 NRC is onder meer bepaald:
“Het in reclame optreden van personen die krachtens hun deelname aan programma’s geacht kunnen worden gezag respectievelijk vertrouwen te hebben bij bepaalde publieksgroepen is verboden.”
Lees hier en hier de uitspraak van het CvB.