020 530 0160

Reclame Code en Reklame Rakkers introduceren ‘De Kinderreclame Wijzer’

Gepubliceerd op 23 februari 2005 categorieën 

De Nederlandse Reclame Code kent enkele artikelen die specifieke regels geven voor het maken van reclame voor kinderen. De reclame mag bijvoorbeeld geen misbruik maken van de goedgelovigheid van kinderen. Een andere regel is dat de reclame minderjarigen er niet rechtstreeks toe mag aanzetten hun ouders te overreden tot de aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Het is verder aan de reclamemakers om deze ‘vage’ regels naar eigen inzicht te interpreteren.


Wat dat betreft is het nieuwe initiatief van de Stichting Reclame Code en de Sticgting Reclame Rakkers toe te juichen. De twee stichtingen hebben besloten samen te werken en introduceren binnenkort ‘De Kinderreclame Wijzer – Handleiding voor verantwoorde kinderreclame’. In haar persbericht geeft de Stichting Reclame Code de volgende uitleg,


De Kinderreclame wijzer is een pro-actief hulpmiddel voor het bedrijfsleven en de communicatiebranche en geeft aanwijzingen over het kader waarbinnen verantwoorde kinderreclame kan worden gecreëerd. Het kader wordt vastgesteld op basis van de huidige bepalingen in de Nederlandse Reclame Code aangevuld met de uitkomsten van het recentelijk gepresenteerde onderzoek van Stichting Reklame Rakkers, in combinatie met bestaand wetenschappelijk onderzoek, naar de commerciële kennis en vaardigheden van kinderen. De Kinderreclame Wijzer is gericht op reclame in alle media en in al zijn vormen voor kinderen tot 14 jaar.”  


Wat de exacte inhoud van de Kinderreclame wijzer zal zijn, dienen we dus nog even af te wachten. Hopelijk echter wordt in deze wijzer invulling gegeven aan de vage open normen die in de Nederlandse Reclame Code staan. Extra uitleg en voorbeelden kunnen de reclamemakers meer zekerheid geven van wat wel en niet mag op grond van de Nederlandse Reclame Code. 

Bron: www.reclamecode.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Klaas

publicaties

Gerelateerde artikelen