020 530 0160

Rechter verbiedt Achmea spot Kalou

Gepubliceerd op 13 april 2006 categorieën ,

De voorzieningenrechter van de rechtbank in Den Haag heeft vanochtend de commercial van Achmea met voetballer Salomon Kalou verboden. De uitkomst van de zaak is niet verrassend, aangezien Kalou als voetballer zijn portret commercieel kan uitwinnen. Hij heeft wat juristen noemen “verzilverbare populariteit”.


In deze zaak had Achmea zelfs eerst toestemming aan Kalou gevraagd voor het gebruik van zijn portret. Kalou wilde op zich wel meedoen — tegen betaling van EUR 100.000 — maar moest volgens zijn contract nog toestemming hebben van Feyenoord en Fortis, de hoofdsponsor van de voetbalclub. Laatstgenoemde weigerde echter. Fortis is immers een concurrent van Achmea.


Al is de uitkomst van de zaak niet opmerkelijk; de reikwijdte daarvan is dat wel. De voorzieningenrechter verbiedt niet alleen het gebruik van het portret van Kalou, maar ook van een look-alike.


“Voor de volledigheid stelt de voorzieningenrechter verder vast dat als een dergelijk gebruik zonder toestemming ook kan gelden die beelden in de commercial waarin een op [eiser] gelijkend persoon figureert, nu uit de context waarin die persoon optreedt volgt dat daarmee [eiser] wordt uitgebeeld.”


Dat betekent dat Achmea ook niet een acteur mag gebruiken die op Kalou lijkt. In de spot figureert een dame die sterk op minister Rita Verdonk lijkt. Dat is een opvallende uitspraak omdat tot voor kort werd aangenomen dat look-alikes geen inbreuk maken op het portretrecht. Sylvia Millecam probeerde eens tevergeefs op te treden tegen een look-alike. Recent lukte het Katja Schuurman wel, en met deze uitspraak lijkt de trend zich te keren in het voordeel van bekende Nederlanders. Dat betekent een belangrijke uitbreiding van hun “personality right”.


Een andere uitbreiding daarvan is dat de rechter tevens het gebruik van de naam van Kalou verbiedt. Dat heeft al niets meer met zijn portret te maken. De verzilverbare populariteit van bekende Nederlanders lijkt zich daarmee ook tot hun naam uit te strekken. 


Een hard gelach dus in Apeldoorn. Het is te hopen dat het reclamebureau DDB dat de campagne voor Achmea bedacht goed verzekerd is, want hier lijkt toch wel sprake van een beroepsfout.


Lees hier het bericht


Lees hier het vonnis

Bron: Adformatie, boek9
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Doran Houthoff

publicaties

Gerelateerde artikelen