Het maken van reclame voor elektronische sigaretten blijft verboden. Dat is het gevolg van een uitspraak van de Voorzieningenrechter Den Haag van afgelopen vrijdag.
Aanleiding van de zaak was de recente aankondiging van Minister Klink van Volksgezondheid dat hij de elektronische sigaret beschouwt als geneesmiddel in de zin van de Geneesmiddelenwet. Dit betekent dat het zonder een handelsvergunning niet langer is toegestaan om reclame te maken voor het product. De Minister zegt de status van de elektronische sigaret op Europees niveau te willen afstemmen.
E-smoking, een leverancier van elektronische sigaretten, spande daarop een kort geding aan tegen de Staat. Volgens E-smoking handelt de Staat onrechtmatig door haar het reclameverbod op te leggen. De elektronische sigaret is immers geen geneesmiddel, aldus de leverancier.
De Staat voert aan dat de sigaret juist wél als geneesmiddel kan worden beschouwd, mede omdat “het roken van een elektronische sigaret [een] wijziging in de fysiologische functies van de gebruikers teweegbrengt door het optreden van een farmacologisch effect”.
De Voorzieningenrechter oordeelt dat niet valt uit te sluiten dat de elektronische sigaret moet worden aangemerkt als geneesmiddel. Daarbij acht hij van belang dat het om een product gaat dat klaar is voor gebruik door de consument en dat een vergelijkbaar product, de ‘Nicorette inhaler’, wel door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CGB) is geregistreerd.
Een sigaret als geneesmiddel. Gevoelsmatig klopt dat niet. Met name ook omdat de producenten en leveranciers van de elektronische sigaretten, anders dan bijvoorbeeld de leveranciers van de genoemde Nicorette inhaler, hun product niet presenteren als geneesmiddel maar juist als alternatief voor roken. Daaraan doet echter niet af dat het product inderdaad binnen de ruime begripsomschrijving van geneesmiddelen in de Geneesmiddelenwet lijkt te kunnen vallen.
De Voorzieningenrechter is voorts van oordeel dat de Staat met het reclameverbod rekening heeft gehouden met zowel het belang van degenen die de elektronische sigaret op de markt brengen (het product wordt niet verboden) als het belang van de volksgezondheid (het product dient niet actief te worden gestimuleerd zolang nog onvoldoende bekend is over de veiligheid van het product). Gelet hierop is een reclameverbod volgens de Voorzieningenrechter niet onrechtmatig jegens E-smoking.
Krap een maand geleden spande Francois Van Hintum, de eigenaar van deslimmesigaret.nl, nog een kort geding aan tegen Google, omdat Google weigerde advertenties voor zijn produkten te plaatsen. Van Hintum heeft dit kort geding na de aankondiging van Klink ingetrokken.
Lees hier de uitspraak van de Voorzieningenrechter Den Haag.