Bovenstaande (abri)poster heeft veel stof doen opwaaien. De poster zou seksistisch zijn en er zou bewust een associatie met porno worden opgeroepen. Ook de Reclame Code Commissie (“Commissie”) is van mening dat de abriposter in strijd is met de goede smaak en het fatsoen.
NRC
Op grond van artikel 2 Nederlandse Reclame Code moet reclame in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen. Bij de toetsing van die criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, omdat die criteria subjectief zijn. De Commissie beoordeelt of de reclame naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat, waarbij rekening wordt gehouden met de wijze waarop de reclame is geopenbaard en het effect dat de reclame daardoor op het publiek heeft.
Poster pornografisch?
Radio 538 is van mening dat de abriposter weliswaar op humoristische wijze een knipoog naar seksualiteit maakt, maar dat de poster geen associatie met porno opwekt. Aan de gezichtsuitdrukking en de houding van de vrouw valt af te leiden dat het warm is en dat zij verkoeling zoekt bij de ventilator.
De Commissie oordeelt dat de poster geen directe associatie heeft met porno, maar dat de poster door de uitdagende, wijdbeense pose van de vrouw wel hint naar de seksualiteit van de vrouw. De kat (‘poes’) maakt volgens de Commissie dat de grens van het toelaatbare is overschreden. De poes is immers precies voor het geslachtsorgaan van de vrouw (ook wel: ‘de poes’) geplaatst en het is niet zichtbaar dat de vrouw ondergoed draagt. Hierdoor wordt de suggestie gewekt dat dit niet het geval is, waardoor de nadruk op de poes van de vrouw wordt gelegd.
De Commissie is daarnaast van mening dat voor de beoordeling niet alleen de maatschappelijke opvattingen van de doelgroep van Radio 538 ((jong) volwassenen) van belang zijn, omdat de posters op straat zijn gepubliceerd. Hierdoor kan iedereen ongewild met de reclame worden geconfronteerd. De poster is bij een bushalte geplaatst, waardoor wachtenden de poster langere tijd zullen (moeten) zien.
‘Worstlik’-poster
Het is overigens niet de eerste keer dat Radio 538 op de vingers wordt getikt door de Commissie. Ook de ‘worstlik’-poster uit 2014, waarop twee vrouwen aan een (geblurde) worst likken, was in strijd met de goede smaak en het fatsoen.