020 530 0160

RCC: Sapph billboards toegestaan

Gepubliceerd op 18 mei 2009 categorie├źn 

De Reclame Code Commissie heeft drie klachten tegen de billboardreclames van lingeriemerk Sapph afgewezen.

De billboards van het lingeriemerk zijn niet in strijd met de goede smaak, het fatsoen dan wel de goede zeden, waarover terughoudend wordt geoordeeld gezien het subjectieve karakter van die toets: “De Commissie overweegt hierbij dat in de uiting weliswaar een vrouw in ondergoed in een uitdagende en erotisch geladen pose is afgebeeld, maar zij acht de afbeelding niet te expliciet, ook niet voor kinderen.”

De Commissie laat daarbij helaas na in te gaan op de, wellicht niet voldoende onderbouwde en beargumenteerde klacht dat de foto’s bijdragen aan “een verwrongen beeldvorming over hoe mensen er uit horen te zien.” De foto’s zijn digitaal bewerkt waardoor de vrouwen er “extra slank en sexy” uitzien, zo schrijft Adformatie.

Ik vond de abri’s eerder angstaanjagend, maar ik begrijp de klacht wel. Met name kinderen worden bestookt met ideaalbeelden van hoe mensen eruit zouden moeten zien. Idealen die  volstrekt onhaalbaar zijn buiten een digitale omgeving en daarom kunnen leiden tot een negatief zelfbeeld. Ik had graag gehoord wat de RCC hierover denkt. Ik verwacht overigens dat de Commissie geen ander oordeel had gegeven indien zij expliciet op dit onderdeel van de klacht was ingegaan. De originele Barbie in 1959

Let’s face it, kinderen worden al sinds 1959 geconfronteerd met Barbie, ook toen al met benen als van een giraffe, non-existente voeten en de oogopslag van ET, the extra-terrestrial. Ook een beetje eng, als je haar op straat tegenkomt.

Lees hier het hele bericht.

Bron: Adformatie en RCC
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen