020 530 0160

Pearle ‘verloren zoon’ tv -commercial nodeloos kwetsend

Gepubliceerd op 6 oktober 2006 categorieën ,

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in haar beslissing 3 oktober geoordeeld dat de “verloren-zoon’ Tv-commercial van Pearle in strijd is met de goede smaak en nodeloos kwetsend is.
De Tv-commercial laat een vrouw zien die haar zoon al vier jaar niet meer heeft gezien. Nadat ze een bril aangemeten heeft gekregen bij Pearle blijkt dat ze haar zoon die altijd al in de buurt was vanwege haar slechte ogen nooit had gezien.
De RCC acht de uiting mede in strijd met de goede smaak en nodeloos kwetsend, omdat “door de lang durende, realistisch aandoende beelden en het feit dat het humoristisch bedoelde karakter van de uiting geruime tijd niet kenbaar is voor de kijker”.

De RCC is normaliter terughoudend bij de beoordeling van deze norm ‘in strijd met de goede smaak en nodeloos kwetsend’, omdat dit een subjectieve norm is. De RCC beoordeelt dan ook niet snel dat er sprake is van schending van deze norm. Zo werd de Scarlet reclame met Beau van Erven Dorens en een in bikini gekleed meisje verleden jaar wel geoorloofd door de RCC, hoewel half Nederland over de commercial heen viel.

Opvallend in deze zaak is ook dat het niet gaat een bepaalde groep mensen, zoals gelovigen of kinderen, voor wie de duidelijk commercial kwetsend zou zijn, en dat de RCC meent dat de commercial ongeoorloofd is, omdat het lang onduidelijk blijft dat deze humoristich is bedoeld.


Lees hier bericht.

Bron: RCC
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Menno Heerma van Voss

publicaties

Gerelateerde artikelen