020 530 0160

P2P-next: ‘Content is King, but distribution is King Kong’

Gepubliceerd op 20 februari 2008 categorieën , ,

In een ambitieus nieuw project deels gesubsidieerd vanuit het Zevende Kaderprogramma gaan verschillende partijen uit de wetenschap en de praktijk onderzoeken hoe P2P technologie gebruikt kan worden voor de grootschalige distributie van audiovisuele diensten. Het P2P-Next Project zal vier  jaar lopen, en behelst onder meer een experiment met nieuwe media toepassingen die op een breed scala van apparaten moeten gaan draaien. Bij succesvolle testresultaten leidt het tot een open sourceplatform waarmee gebruikers zelf live interactieve programma’s kunnen verspreiden via hun computer of tv.


Het onderzoeksproject heeft 14 miljoen euro subsidie van de EU binnengehaald uit het Zevende Kaderprogramma. Andere organisaties leggen in totaal nog vijf miljoen euro bij. Het consortium bestaat uit 21 industriële partners, omroepen, mediabedrijven en onderzoeksinstituten, waaronder de BBC, de European Broadcasting Union, het Amsterdamse Fabchannel en de universiteiten van Lancaster en Delft.


Het is de bedoeling dat gebruikers ‘communities’ gaan bouwen rondom hun favoriete programma, via een volledig gepersonaliseerd systeem. Deze technologie zou mogelijk zelfs ingebouwd kunnen worden in de video-on-demand diensten van de toekomst. Onderdeel van het project is één of meer praktijktesten tijdens grote omroepevenementen, zoals bijvoorbeeld het Eurovisie Songfestival.  


P2P-Next zal een aantal problemen aanpakken die te maken hebben met het verspreiden van films en programma’s via internet, waaronder technische en juridische zaken, regelgeving, beveiliging en commerciële belangen.


Lees hier het bericht op webwereld.


 

Bron: Webwereld
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen