Op 17 maart gaf de Orde van Advocaten in een e-mail over Online onderwijs in verband met maatregelen COVID-19 aan dat “opleidingsinstellingen die geen erkenning hebben voor het aanbieden van afstandsonderwijs tijdelijk hun cursusaanbod desgewenst online kunnen aanbieden.” Er is een opvallend verschil met offline onderwijs. Bij online onderwijs moet de opgedane kennis getoetst worden. Is dit onderscheid terecht?
Iedereen kent ze wel. Advocaten die tijdens een cursus aan het bellen zijn op de gang, en voor zover in de zaal aanwezig driftig met hun laptop of telefoon in de weer zijn. Af en toe schenken ze aandacht aan de spreker. Steken ze veel op? Vast niet. Krijgen ze punten? Zeker, 1 punt per uur aanwezig. Dit moet worden aangetoond door een handtekening met binnenkomsttijdstip, en een handtekening met vertrekmoment. Hoe archaïsch.
Hoe anders is het online. De docent moet 10 vier keuze vragen maken. De cursist krijgt na afloop 5 vragen, daarvan moeten er drie goed zijn. Is al bijna wat iemand goed heeft die het random invult, dus als je een beetje hebt opgelet komt het goed. Bovendien krijg je een herkansing, als er meer dan 2 vragen fout zijn mag je nog een keer. Ben erg benieuwd of er ooit advocaten zijn die de PO punten niet krijgen bij een online cursus vanwege het niet halen van de toets.
Op zich best treurig, dat er controle nodig wordt geacht. Waarom is deze verplichte kennistoets? Ik heb een idee, maar ben niet overtuigd van het nut. De orde wil(de) vermoedelijk voorkomen dat iemand een serie goedkope cursussen uitzoekt en deze bekijkt zonder ze te zien.
Wat mij betreft schaft de orde de eisen voor online toetsing af. Het is storend dat je als docent, zoals voor een cursus die ik 26 mei geef, 10 meerkeuzen vragen moet maken. Ik denk erover het niet te doen. Als een test case voor de Orde. Onder andere vanwege de volgende redenen.
Ten eerste omdat het de verantwoordelijkheid van een advocaat moet zijn om zijn opleiding serieus te nemen. Ten tweede omdat als je wil, je altijd de boel wel kan oplichten, bijvoorbeeld door een mede-cursist om de antwoorden te vragen. Ten derde, omdat offline dit vereiste er ook niet is. Zeker in de huidige tijd met laptops en smartphone is fysieke aanwezigheid geen steekhoudend criterium. Ten vierde is als iedereen zijn camera aanheeft online onderwijs met ZOOM, Teams e.d. niet heel verschillend van offline.