Op de Spaminar, de jaarlijkse bijeenkomst over spambestrijding van ECP.nl en Economische Zaken, heeft OPTA medegedeeld in 2006 een offensief beginnen tegen spyware, vergelijkbaar met het offensief dat zij nu tegen spam voert. OPTA voegt daar echter direct aan toe dat ze er op internationaal niveau bijna niets aan kan doen.
Met betrekking tot spambestrijding werden op de bijeenkomst de resultaten van dit jaar bekend gemaakt. Bij het OPTA Spamteam zijn 9100 klachten binnengekomen over ongevraagde reclame waarvan 8000 over e-mail, 700 over SMS en 400 over faxberichten. Dit resulteerde in 56 opgepakte zaken waarvan er 31 tot een waarschuwing leidde, negen tot een boete en waarvan de rest niet de moeite waard was of van buitenlandse origine was.
Het spambeleid van OPTA heeft tot gevolg gehad dat het aantal Nederlandse spamberichten is verminderd met 200.000 per dag. Dit lijkt een groot aantal maar valt in het niet bij de 60 miljard berichten die dagelijks wereldwijd worden verstuurd.
Toch wil OPTA doorgaan met haar spambeleid omdat het in Nederland een afschrikwekkende werking heeft en OPTA wil gaan samenwerken met buitenlandse autoriteiten die spam bestrijden. OPTA hoopt zo een zekere invloed uit te kunnen oefenen op het grote aantal spamberichten uit het buitenland.
Met betrekking tot de zakelijke spam werd door ambtenaren van Economische Zaken medegedeeld dat een verbod op zakelijke spam pas in de tweede helft van 2006 gerealiseerd kan worden. Een groot probleem zal dit waarschijnlijk niet opleveren omdat in Nederland sprake is van goed werkende zelfregulering.
Verder ontstond op de bijeenkomst discussie over gebruik van het ‘vinkje’. Onduidelijk is of bedrijven hun abonnees door middel van het aanvinken van één hokje antwoord kunnen laten geven op twee vragen. In een evaluatie zal dit nader worden besproken.
Lees hier het volledige bericht.