020 530 0160

Online supermarkt Picnic biedt laagste prijsgarantie

Gepubliceerd op 5 augustus 2015 categorieën ,

In de loop van september zal de nieuwe online supermarkt Picnic van start gaan. Picnic biedt de dagelijkse boodschappen tegen de laagste prijs, gratis thuisbezorgd. Picnic kan dit naar eigen zeggen waarmaken, omdat zij geen dure panden op dure locaties heeft en zij een innovatieve manier van bezorgen heeft ontwikkeld.

Laagste prijsgarantie: vergelijkende reclame
Picnic is niet de eerste speler in de supermarktbranche die een laagste prijsgarantie biedt. Onder andere Hoogvliet en Jumbo bieden laagste prijsgaranties en de Plus heeft het concept ‘Laagste Prijscheck’ getest. Mogen supermarkten zonder meer de laagste prijs garanderen?

Wanneer een supermarkt een laagste prijsgarantie hanteert, vergelijkt zij haar producten met de producten van concurrenten, ook als de concurrent niet direct wordt genoemd. Dat mag, mits de reclame aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo mag de reclame niet misleidend zijn, moeten goederen worden vergeleken die in dezelfde behoeften voorzien (dus geen appels met peren vergelijken), moet de vergelijking objectief en controleerbaar zijn en mag de reclame niet de goede naam schaden of zich kleinerend uitlaten over een concurrent.

Als er (beperkende) voorwaarden aan de laagste prijsgarantie zijn verbonden, moet dat duidelijk worden vermeld. Gebeurt dat niet, dan kan de claim te absoluut, en daarom misleidend, zijn. Op de website van Picnic wordt verwezen naar haar algemene voorwaarden, maar deze pagina bevat geen tekst. Ik ben benieuwd of er nog voorwaarden aan de laagste prijsgarantie zullen worden verbonden, en of Picnic haar claim kan waarmaken.

 

 

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Harmke

publicaties

Gerelateerde artikelen