In 2007 zijn webwinkels bijna 40 miljoen euro misgelopen als gevolg van frauderende consumenten. Dit is een stijging van bijna 40 procent ten opzichte van 2006. Echter, ook de omzet voor online winkelen is met bijna 40 procent gestegen. Relatief gezien bedraagt internetfraude dus net als de voorgaande jaren naar schatting 1 procent van de totale online aankopen. De cijfers zijn gebaseerd op de klachten die Thuiswinkel.org van haar leden ontvangt.
Op dit moment kunnen webwinkeliers alleen maar lokaal aangifte doen. In de praktijk blijkt dat deze gedecentraliseerde, lokale aanpak geen zin heeft. Thuiswinkel.org pleit voor een centrale aangiftemogelijkheid voor webwinkeliers, waarbij garanties worden gegeven om opsporing op centraal niveau te initiëren. “Webwinkeliers zullen alleen maar aangifte doen van oplichting door consumenten, als zij op het gebied van opsporing resultaten zien”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Lees hier het hele bericht op Emerce.nl.
Lees hier het persbericht van Thuiswinkel.org.