U kent vast die reclame nog wel van een arrestatieteam dat met geweld een huis binnenvalt om een verdachte te arresteren, maar dan blijken ze een verkeerd huis te hebben (“tja, het lijkt ook allemaal zo op elkaar…”). Daarna kijkt het arrestatieteam gezellig in een bekend reclameblaadje om nieuwe spulletjes voor de gedupeerden uit te zoeken. Ik ben benieuwd of de reclamemakers destijds bedacht hebben dat zoiets in het echt ook zou kunnen gebeuren. Dat gebeurt dus. De Regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft namelijk een pijnlijke uitglijer begaan door in een opsporingsprogramma beelden van een verkeerde persoon uit te zenden. Een onschuldig persoon werd op die manier verondersteld een fraudeur van een pinautomaat te zijn. De politie plaatste wel snel een rectificatie, maar de persoon ([A] genoemd) laat het er niet bij zitten en eist EUR 5.000,= vergoeding. De rechtbank overweegt – terecht natuurlijk – dat de uitzending onrechtmatig is jegens [A] en dat de regiopolitie aansprakelijk is voor de schade die als gevolg van deze uitzending is toegebracht aan [A]. De rechtbank komt tot het bedrag van – schrik niet! – EUR 750,=. De rechtbank overweegt daarbij nog het volgende “de twee uitspraken die bij dagvaarding zijn aangehaald en waarin respectievelijk EUR 7.500,- en EUR 9.076,- aan schadevergoeding is toegekend laten zich niet vergelijken met de onderhavige zaak, omdat in die zaken de aard van de aantijging een ernstiger karakter droeg dan in deze zaak en omdat die zaken in de betreffende media uitgebreidere aandacht hadden gekregen en/of waren behandeld door media met – naar mag worden aangenomen – een ruimer bereik.” Lees hier de uitspraak.
Gepubliceerd op 28 oktober 2009 categorieën Litigation, Privacy & gegevensbescherming
Bron: rechtspraak.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.