De Alliantie Stop kindermarketing heeft de nieuwe K3 leden Hanne, Klaasje en Marthe een goed voornemen gegeven voor het nieuwe jaar: Stop met het maken van reclame voor ongezonde voedingsmiddelen.
De Alliantie (die onder andere bestaat uit de Consumentenbond, foodwatch Nederland, de Hartstichting en de Obesitas Vereniging) vindt het onacceptabel dat de populariteit van K3 commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten zoals frisdrank, koekjes, ijs, snoep en chips. Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor ongezond eten en drinken, met overgewicht als gevolg en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker, aldus de Alliantie.
Uit een door de Alliantie uitgevoerde snelle analyse van K3-producten, namelijk Croky K3 hartjes, K3 hagel met hartjes, en K3 ijs van IJsboerke zou blijken dat deze producten allemaal slecht scoren op tenminste 1 van criteria van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV).
Op grond van de RVV is reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar niet toegestaan, tenzij het voedingsmiddel voldoet aan de voedingskundige criteria. Verpakkingen en point-of-sale materiaal zijn echter uitgezonderd van deze bepaling.
Studio 100, waar K3 onder valt, laat in een reactie weten verandering te overwegen: “Studio 100 volgt altijd nauwgezet de richtlijnen van de overheid. Daarnaast zijn we aan het bekijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van de veranderende inzichten op het vlak van voeding.”
Het is niet de eerste keer dat Studio 100 onder vuur ligt. Medio 2015 begon foodwatch al een e-mailalactie tegen Studio 100, en heeft foodwatch Studio 100 gevraagd deze “ongezonde kindermarketing” te stoppen.