Een aantal media- en internetbedrijven, waaronder Microsoft, CBS, MySpace en Viacom heeft richtlijnen tot stand gebracht voor het verspreiden van User Generated Content en de bescherming van de belangen van auteursrechthebbenden. Doel van de richtlijnen is onder andere:
“the elimination of infringing content on UGC Services, the encouragement of original and authorized user-generated audio and video content uploads, the protection of the user privacy and the encouragement of a fair use of the copyrighted content on UGC Services”.
Het initatief wordt echter door velen gezien als een poging om DRM-technologie te introduceren. Het zou met name de bedoeling zijn om state of the art filtering en blokkeringstechnologie te kunnen gaan gebruiken.
Opmerkelijk is daarnaast de verplichting voor de aanbieder van de User Generated Content om gedurende een periode van 60 dagen informatie te bewaren met betrekking tot de internetgebruiker die de content heeft geplaatst. Deze informatie zou in geval van auteursrechtinbreuk dan kunnen worden verstrekt aan de auteursrechthebbenden. Daarnaast hebben de partijen onderling afgesproken elkaar niet aan te spreken in het geval dat hun content door een van de andere partijen niet goed wordt gefilterd.
Lees hier het hele bericht.
Lees hier de principles.
Lees hier het bericht op EDRI.org.