De Nederlandse Brandwonden Stichting heeft kritiek op de nieuwste commercial van Aviko. In het spotje is te zien hoe drie mannen lol hebben in de tuin en per ongeluk een broekspijp van één van de mannen in brand vliegt. In de commercial loopt het met een sisser af, maar in de praktijk lopen veel mensen door zulke ongelukken brandwonden op. Veel brandwondenslachtoffers zijn daarom boos op Aviko, omdat zij door de commercial ongewild weer aan hun eigen vervelende ervaring moeten denken.
Adformatie meldt dat er al diverse klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC) zijn ingediend. Waarschijnlijk stellen de klagers zich – juridisch gezien – op het standpunt dat de reclame in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, zoals neergelegd in artikel 2 Nederlandse Reclame Code (‘NRC’). Naar mijn mening zal de RCC deze klachten moeten afwijzen.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de RCC zich terughoudend op, omdat deze criteria een subjectief karakter hebben. In andere woorden: iedereen kan daar anders over denken. De RCC beoordeelt in zo’n geval of naar de huidige maatschappelijke opvattingen de reclame ‘de grens van het toelaatbare’ overschrijdt.
Naar mijn mening is het voor de gemiddelde consument duidelijk dat de reclame van Aviko luchtig en onmiskenbaar humoristisch is bedoeld. Aviko heeft in een reactie ook aangegeven dat zij vooral het luchtige, ludieke en het absurde probeerde op te zoeken. Dat slachtoffers bedenkingen kunnen hebben over het in de reclame getoonde gedrag van de mannen en zij de commercial niet kunnen waarderen, is onvoldoende om de reclame in strijd te achten met artikel 2 NRC. Hierbij speelt ook een rol dat de reclame niet oproept om onvoorzichtig om te gaan met bijvoorbeeld brandfakkels in de tuin.
Aviko neemt de klachten wel serieus, en gaat volgende week in gesprek met de Nederlandse Brandwonden Stichting over eventuele vervolgstappen.