Massaal melden internetgebruikers zich aan voor gratis internetdiensten. Daarbij zijn wij, de internetgebruikers, ons onvoldoende bewust van het feit dat wij persoonlijke gegevens uitdelen aan derden, zonder daarbij acht te slaan op de eventuele gevolgen van de verzameldrang van de gratis diensten. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond waarschuwt: “…je bent als consument onderdeel van de transactie zonder dat je kan beoordelen wat precies jouw inbreng is.”
Het gevaar ligt met name in de koppeling van de verzamelde gegevens. Daardoor, stelt Combée, is prijsdifferentiatie mogelijk of bestaat de kans dat men wordt uitgesloten van risicovolle transacties.
Over te lange gebruiksvoorwaarden merkt de directeur van de Consumentenbond op, dat er beter gecommuniceerd moet worden over wat er met data gebeurt.
Combée meent dat Nederland ongehoord naïef is over privacy. In 2007 leverde deze onverschillige houding ons, de burger, de Big Brother award op.
Lees hier het bericht op Webwereld.