Microsoft gaat een onderzoeksinstituut (European Search Technology Centre) opzetten, met vestigingen in Parijs, Londen en Munchen, dat zich gaat richten op zoektechnologie. De investering is onderdeel van een nieuwe poging van de softwaregigant om het marktaandeel van Microsoft in Europa te laten stijgen. Jaarlijks investeert het bedrijf 600 miljoen dollar in onderzoek en ontwikkeling in Europa en er zijn inmiddels veertig onderzoekscentra gevestigd in negentien Europese landen.
Microsoft topman Steve Ballmer zei tijdens een evenement in Parijs: “Om in een mondiale, innovatieve markt te kunnen wedijveren, moeten we ’s werelds slimste en creatiefste geesten aantrekken. Meer en meer vinden we het talent dat we nodig hebben in Europa”. Volgens hem vormt het Search Technology Centre een belangrijke stap in de langetermijnstrategie om meer in de ontwikkeling van zoektechnologie te investeren. “Wij geloven dat online zoeken nog steeds in de kinderschoenen staat”, aldus Ballmer.
Maandelijks ontvangt Microsoft’s Live Search gemiddeld twee miljard zoekaanvragen. Dit lijkt veel, uit cijfers van Comscore is echter gebleken dat de zoekmachine slechts een marktaandeel van twee procent heeft in Europa. Google staat nog steeds met stip op 1, met een marktaandeel van 79 procent. Wereldwijd bezat Google in augustus een marktaandeel van 63 procent, terwijl Microsoft het moest doen met een bescheiden 8,3 procent.
Lees hier het hele bericht