Gisteren zat ik bij het programma Juridische Zaken van BNR naar aanleiding van de commotie rond de reclame van Bolletje over “Sonja, bakker bij Bolletje”. (Zie ook hier en hier onze eerdere berichtgeving hierover.)
Sonja Bakker kon de grap van Bolletje maar slecht verteren, en Bolletje besloot daarop de reclame aan te passen naar “Ik ben Sonja, woordvoerder bij Bolletje”. Ook heeft Bolletje een reclame erbij gezet met “Ik ben Dick, advocaat bij Bolletje”. Dick vertelt dat Sonja toch echt de Sonja van Bolletje is en biedt excuses aan voor enige verwarring.
Ik heb bij BNR onder meer bepleit dat parodiërend merkgebruik moet kunnen, mits één en ander geen schade toebrengt aan het gebruikte merk. Ook heb ik Bolletje gecomplimenteerd met deze actie – naar ik vermoed allemaal tevoren gepland en opgezet. Kortom, 3-0 voor Bolletje dus.
Je kunt het interview beluisteren op www.bnr.nl