De nieuwe bezorgdienst Ring ’n Bring is pas net actief, maar heeft nu al problemen met McDonalds. Ring ’n Bring haalt namelijk op aanvraag producten af bij elk willekeurig restaurant, waaronder McDonalds, en daar is de fastfoodketen niet blij mee. “Het bezorgen van producten heeft naar onze overtuiging een sterke impact op de kwaliteit van deze producten. Om deze reden hebben wij zelf geen bezorgdienst en werken wij niet samen met reeds bestaande bezorgdiensten”, aldus McDonalds in de Gelderlander.
McDonalds heeft Ring ’n Bring gesommeerd te stoppen met het leveren van McDonalds-producten aan klanten en alle verwijzingen naar McDonalds en zijn producten te verwijderen van haar website.
Volgens Ring ’n Bring biedt de bezorgdienst iets heel anders aan dan McDonalds. “Wat we aanbieden, is anders dan wat McDonald’s aanbiedt. Zij hebben de Big Mac, wij de Bic Mick. En daar hebben ze geen merkenrecht op.” Verder wordt op de website niet gesproken over McDonalds, maar over Donald’s Place en heeft Ring ’n Bring de Quarter Pound™. Deze namen lijken wel erg veel op de namen McDonalds, Big Mac en Quarter Pounder, die McDonalds als merk heeft geregistreerd. Maakt Ring ’n Bring dus inbreuk op de merkrechten van McDonals?
Merkrecht
Uitgangspunt is dat McDonalds als houder van voornoemde bekende merken Ring ’n Bring kan verbieden de McDonalds-merken commercieel te gebruiken, onder andere als een van de merkfuncties daardoor wordt aangetast of als daardoor, zonder geldige reden, ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit, of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van de McDonalds-merken. Er bestaat echter een aantal beperkingen op dit verbodsrecht, waardoor Ring ’n Bring toch de McDonalds-merken kan gebruiken.
Zo mag Ring ’n Bring de McDonalds-merken gebruiken om aan te geven dat zij McDonalds producten bezorgt, tenzij daarmee de indruk wordt gewekt dat er een commerciële of bijzondere band bestaat tussen McDonalds en Ring ’n Bring. Aangezien op de website van Ring ’n Bring verschillende restaurants staan vermeld, vermoed ik niet dat zo’n indruk wordt gewekt. Ring ’n Bring heeft ook nog in kleine lettertjes een disclaimer opgenomen:
“Let op: Ring&Bring is een bezorgservice die op aanvraag producten afhaalt bij elk willekeurig restaurant. Ring&Bring heeft geen enkele officiële relatie met dit restaurant noch maakt het er onderdeel van uit.”
Echter, wanneer de indruk is gewekt dat er een commerciële band bestaat tussen McDonalds en Ring ’n Bring, doet zo’n disclaimer deze indruk vaak niet teniet.
Ring ’n Bring gebruikt echter niet de McDonalds-merken, maar namen die erg veel lijken op de McDonals-merken. Het is de vraag of zo’n vervorming van de McDonalds-merken wel zo ‘eerlijk’ is, aangezien hierdoor afbreuk kan worden gedaan aan de reputatie van de McDonalds-merken.
Ring ’n Bring doet er dus verstandig aan de McDonalds-merken te gebruiken om aan te geven dat zij McDonalds producten afhaalt en bezorgt, in plaats van woordspelingen op de McDonalds-merken.