020 530 0160

McDonald’s verliest Europees woordmerk ‘Big Mac’

Gepubliceerd op 17 januari 2019 categorieën 

Twee schijven rundergehakt met sla, kaas, augurk, ui en speciale saus tussen een driedelig sesambroodje; de Big Mac. Deze welbekende hamburger van de fastfoodketen McDonald’s is in 1967 ooit door franchisenemer Jim Delligatti verzonnen. Sindsdien is de Big Mac niet meer weg te denken uit het assortiment van McDonald’s. Echter is de geregistreerde merknaam ‘Big Mac’ sinds kort binnen de Europese Unie niet meer merkenrechtelijk beschermd.

Tot deze beslissing is het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) gekomen nadat een Ierse fastfoodketen genaamd SuperMac een doorhalingsprocedure startte tegen de merknaam Big Mac. De kleinere Ierse fastfoodketen is al langer in conflict met McDonald’s en wil nu graag uitbreiden naar andere Europese landen. Dat gaat onder de huidige naam lastig omdat deze overeenstemming vertoont met de naam Big Mac. Het verzoek tot vervallenverklaring  baseert SuperMac op het feit dat McDonald’s de merknaam niet normaal heeft gebruikt. Binnen de Europese Unie geldt immers dat een merknaam vervallen kan worden verklaard indien deze gedurende vijf jaar niet normaal gebruikt is.

Om te bewijzen dat McDonalds het woordmerk de afgelopen vijf jaar wel heeft gebruikt, overlegt de fastfoodketen verklaringen van medewerkers inzake verkoopcijfers, brochures, verpakkingen, advertentieposters, webpagina’s en zelfs een wikipedia-pagina waarop informatie staat over de Big Mac. Het EUIPO oordeelt dat het materiaal, door McDonald’s ingebracht, echter niet voldoende is om normaal gebruik binnen de EU aan te tonen.

Over de ingebrachte verklaringen merkt het EUIPO allereerst op dat deze minder bewijskracht hebben nu het gaat om verklaringen van eigen medewerkers. Zodoende zullen deze verklaringen over verkoopcijfers moet worden ondersteund door het overige bewijs. Het EUIPO is van mening dat dit overige bewijs laat zien dat Big Mac als naam wordt gebruikt, maar er is door McDonald’s niet onderbouwd dat er daadwerkelijk ook verkoop van het product heeft plaatsgevonden. Er zijn immers noch prijzen noch daadwerkelijke bestellingen van het product overlegd. Ook de verpakkingen en brochures ondersteunen de verklaringen niet. Bij de brochures is niet toegelicht hoe deze binnen de Europese Unie zijn verspreid en ook uit enkel de verpakkingen blijkt niet of deze tot enige verkoop van de producten hebben geleid. Om die reden acht het EUIPO niet bewezen dat Big Mac als merknaam de afgelopen vijf jaar binnen de Europese Unie normaal is gebruikt.

Het gevolg van deze beslissing is dat McDonald’s haar merknaam Big Mac voorlopig kwijt is en derhalve merkenrechtelijk niet kan optreden tegen het gebruik daarvan door anderen. De fastfoodketen heeft overigens al laten weten in beroep te gaan tegen de beslissing.

Bron: https://www.boek9.nl/system/files/B92019/B920191019%20BIG%20MAC.pdf
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Jesse

publicaties

Gerelateerde artikelen