Kleding.nl heeft een kort geding aangespannen tegen Kleding.com. Volgens Kleding.nl maakt Kleding.com inbreuk op haar handelsnaamrechten en zij eist dat Kleding.com ofwel haar domeinnaam wijzigt, ofwel een ander concept hanteert.
Volgens Peter Langkamp, directeur van Kleding.nl, zaait Kleding.com met haar domeinnaam en lay-out verwarring bij haar bezoekers, klanten en partners, hetgeen Kleding.nl schade toebrengt. “Door nauw samen te werken met onze klanten en partners hebben we goede relaties opgebouwd met de bij ons aangesloten modeshops en affiliate netwerken. Wij vrezen dat wanneer Kleding.com onze klanten benadert, dat zij in de veronderstelling zijn dat ze met ons contact hebben. Dat kan tot verwarring en schade leiden voor ons bedrijf.”
Op grond van artikel 5 Handelsnaamwet (“HNW”) is het verboden een handelsnaam te voeren die identiek is aan of overeenstemt met de handelsnaam die reeds door een ander rechtmatig wordt gevoerd, indien door de aard en/of de vestigingsplaats van de ondernemingen, gevaar voor verwarring bij het publiek bestaat.
De HNW stelt niet de eis dat een handelsnaam onderscheidend vermogen moet hebben: ook aan beschrijvende handelsnamen komt bescherming toe, maar de beschermingomvang is geringer dan bij onderscheidende handelsnamen. Verder zal de rechter bij zuiver beschrijvende handelsnamen moeten meenemen dat een handelsnaam niet de gewone taal kan monopoliseren. Beschrijvende elementen in een handelsnaam moeten ook door anderen kunnen worden gebruikt, mits daardoor geen verwarring met de oudere handelsnaam ontstaat.
Hoewel duidelijk is dat ‘kleding’ zeer beschrijvend is voor een kledingwebsite, monopoliseert Kleding.nl door de toevoeging van de extensie ‘.nl’ in haar handelsnaam niet de gewone Nederlandse taal. Aangezien Kleding.com slechts de extensie ‘.nl’ heeft vervangen door ‘.com’, is aannemelijk dat de handelsnamen in geringe mate van elkaar afwijken. Verder betreffen beide sites een zoekmachine voor kleding, zijn de website layouts van beide sites overeenstemmend en richten beide ondernemingen zich op hetzelfde publiek. Hierdoor is aannemelijk dat verwarringsgevaar te duchten is. Kleding.nl maakt daarom een goede kans in de juridische procedure.