Dat het aankomende WK-voetbal bij SOLV leeft, is onder andere te merken op de blog. Inmiddels hebben wij al diverse WK-blogs geschreven, o.a. over ambush marketing, gokken tijdens het WK en de WK pool. Daarnaast blogden wij over wat men in het kader van FIFA’s WK merken wel en niet in reclames en op merchandise mag gebruiken. Ook op andere manieren inhaken op WK-rages kan echter merkenrechtelijke- en auteursrechtelijke problemen opleveren. In deze blog twee voorbeelden.
Wuppie-lied
In 2006 waren de Wuppies van de Albert Heijn de hit van het WK. Johan Vlemmix haakte in op de Wuppiegekte door een variant op het liedje “Allemaal Beesjes” van Ronnie en The Ronnies uit te brengen. Vlemminx verving het woord “Beesjes” in de tekst door “Wuppies”:
“Wuppies!
Weet je wat ik zie als ik gedronken heb?
Allemaal Wuppies!
Zoveel Wuppies om me heen.
En ik weet niet, zijn ze echt of zijn ze nep?
Allemaal Wuppies.
Ja, ik zie Wuppies om me heen”
Vlemminx had ook een videoclip gemaakt waar poppetjes die zeer veel lijken op de Wuppies door het beeld heen sprongen en vlogen.
Interall, het bedrijf achter de Wuppies, was not amused en startte een procedure tegen Vlemminx. Interall is houdster van het Benelux woordmerk “Wuppie” en zij eiste dat Vlemminx het gebruik van het woordmerk Wuppie zou staken.
Als verweer voerde Vlemminx onder andere aan dat het merk Wuppie vervallen was, omdat “Wuppie” tot soortnaam was geworden voor de poppetjes (‘uitburgering’). Volgens de voorzieningenrechter was het echter geen feit van algemene bekendheid is dat poppetjes, anders dan de door Interall in het verkeer gebrachte poppetjes, als “Wuppie” pleegden te worden aangeduid. Het woordmerk was dus niet uitgeburgerd.
Verder oordeelde de voorzieningenrechter dat hoewel de Wuppie-rage daar wel aanleiding toe zou kunnen geven, het liedje van Vlemmix geen persiflage of parodie daarop bevatte, omdat het liedje en de videoclip grotendeels aansloten bij de sfeer van het poppetje van Interall.
Volgens de voorzieningenrechter werd door het gebruik van het woord Wuppie in het liedje afbreuk gedaan aan het onderscheidende vermogen en reputatie van het merk Wuppie. Vlemmix werd bevolen het gebruik van het woordmerk Wuppie te staken, het liedje “Allemaal Wuppies” van zijn website te verwijderen en de cd’s met het liedje uit alle winkels te verwijderen.
In 2010 was het Bavaria-jurkje ontworpen door SuperTrash – de Dutchy Dress – de WK-knaller. Bavaria zorgde tijdens de eerste WK-wedstrijd van Nederland voor veel opschudding door te organiseren dat 36 dames – verkleed als Deense fans – tijdens de wedstrijd hun Deense uitdossing uittrokken en hun Oranje “Bavaria-jurkjes” toonden. Op deze manier wisten zij zowel de aandacht van het publiek als van de televisiecamera’s op zich te vestigen. Lees hier meer over deze en andere “ambush marketing” acties van Bavaria.
Tijdens het EK in 2012 heeft Blokker een soortgelijk oranje jurk (door Blokker aangeduid als een tuniek) op de markt gebracht. Volgens SuperTrash maakt dit jurkje inbreuk op haar auteursrechten op de Dutchy Dress. Blokker voerde echter aan dat de Dutchy Dress niet auteursrechtelijk beschermd was, omdat de door SuperTrash gemaakte ontwerpkeuzes eind 2009 ook al te zien waren in diverse oudere jurken.
De rechtbank Den Haag oordeelde dat de Dutchy Dress auteursrechtelijk beschermd was: SuperTrash had diverse creatieve keuzes gemaakt door verschillende op zichzelf niet beschermde elementen te combineren (o.a. watervalhals, de breedte van de schouderbanden, de afwezigheid van mouwen, de lengte van de jurk, de kleur oranje, het gebruik van stretchstof en de toevoeging van een ceintuur waarbij rode, witte en blauwe strengen in elkaar gedraaid zijn).
Verder stemden de totaalindrukken van de jurk van Blokker en de Dutchy Dress in zodanige mate overeen dat de jurk van Blokker in auteursrechtelijke zin een verveelvoudiging is van de Dutchy Dress. Blokker maakte dus inbreuk op de auteursrechten van SuperTrash.