Het Britse Imperial Tobacco (IT), fabrikant van onder meer Gauloises, Peter Stuyvesant, Drum en Van Nelle, dacht slim te zijn en de Tabakswet te omzeilen.
Het maken van alle soorten reclame en sponsoring voor tabak is in Nederland- behoudens enkele minimale uitzonderingen – ten strengste verboden (art. 5 Tabakswet). ‘Dan doen het toch op basis van een geheim contract?’, moet IT hebben gedacht. En zo geschiedde: in ruil voor het drie keer per jaar deelnemen aan een brainstormsessie van IT ontvingen vernieuwende Nederlandse modeontwerpers, muzikanten en reclamemakers een vergoeding van € 960,- per jaar, uit te keren in twee sloffen Gauloises per maand. Naar verluid hebben zestig creatievelingen het contract van IT getekend, waarin is opgenomen dat zij het bestaan, de aard en inhoud van de overeenkomst geheim moeten houden.
IT hoopte dat het roken van Gauloise-sigaretten door hippe jonge creatieve mensen, andere mensen tot hetzelfde gedrag zou aanzetten. Helaas voor IT kwam NRC erachter, die het verhaal én het geheime contract afgelopen zaterdag naar buiten bracht.
IT zegt de contracten vooraf zorgvuldig te hebben getoetst aan de Tabakswet. „Onze interpretatie is dat we ons aan de wet houden”, zegt een woordvoerder. Niets is minder waar: artikel 5 van de Tabakswet verbiedt ook “iedere uitreiking om niet of tegen een symbolische vergoeding, die het aanprijzen van een tabaksproduct ten doel of tot rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg heeft”. Gelukkig voor de zestig creatievelingen vrijwaardt het ‘geheime’ contract hen tegen aanspraken van derden in verband met de naleving van de Tabakswet.
Na een onderzoek van de Voedsel- en Warenautoriteit heeft IT haar sponsoringpraktijken voorlopig gestaakt.