Regelmatig vindt er een kleine of grotere storing met iDEAL plaats. Als je al deze storingen bij elkaar optelt, ondervinden Nederlanders gemiddeld anderhalve dag per jaar hinder bij het gebruik van iDEAL ,aldus de belangenvereniging Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland. Omdat iDEAL met 190 miljoen aankopen per jaar het belangrijkste online betaalmiddel is, hebben deze storingen grote maatschappelijke gevolgen. Reden voor de genoemde belangenorganisaties om dit probleem bij de politiek aan te kaarten.
De belangenorganisaties pleiten voor een aanscherping van de nu geldende storings- en beschikbaarheidsnorm. Deze zou te laag zijn waardoor de bancaire sector niet voldoende wordt gemotiveerd om voldoende investeringen te doen en storingen te voorkomen. De Nederlandsche Bank zou er op moeten toezien dat iDEAL binnen twee jaar storingsvrij is.
Het is niet de eerste keer dat Thuiswinkel.org de beschikbaarheid van iDEAL aan de kaak stelt. Vorig jaar berichtte Webwereld ook al over de ontevredenheid van webwinkels over iDEAL. Currence (beheerder van iDEAL) gaf toen aan dat de norm die banken zich hebben opgelegd 99% is. Op basis van cijfers van iDEAL zou er echter gemiddeld een beschikbaarheid van 99,6% worden gehaald.
Toch is er ontevredenheid over de beschikbaarheid bij brancheorganisaties en consumenten (zie hier en hier). Dit lijkt voldoende aanleiding om de norm te verhogen. Ondanks het feit dat 99,6% wellicht erg hoog lijkt, is verbetering zeker nog mogelijk. Veel SLA’s bevatten namelijk een hogere gegarandeerde uptime. Webwereld geeft terecht aan dat in sommige gevallen zelfs een gegarandeerde uptime van 99,999% wordt aangeboden. Wel is het hierbij goed om te kijken wanneer in het contract van downtime wordt gesproken. Niet al het niet-beschikbaar zijn van een internetdienst valt onder de contractueel overeengekomen downtime.
Een 100% gegarandeerde beschikbaarheid is echter niet realistisch. Storingsvrije internetdiensten bestaan namelijk niet. Er zijn voldoende externe omstandigheden die tot een storing kunnen leiden, zoals DDoS aanvallen. De belangenorganisaties zien dit echter anders en strijden voor een storingsvrij iDEAL.
Donderdag 26 maart 2015 wordt over de storings- en beschikbaarheidsnorm in de Tweede Kamer gedebatteerd.
Lees hier het volledige bericht