Bavaria vorderde gisteren in kort geding staking van het gebruik van het merk “Hollander en “It must be a Hollander” voor een bierproduct van A.P. Holding. De Voorzieningenrechter Rechtbank Alkmaar wees de vordering af.
Het door Bavaria aangevoerde marktonderzoek ter ondersteuning van haar stelling dat Bavaria een Hollandia een bekend merk is was onder een te beperkte deel van het publiek uitgevoerd waardoor de resultaten van het onderzoek door de voorzieningenrechter werden genegeerd. Bavaria’s merk “Hollandia” is afgeleid van “Holland”. Op de biermarkt zijn vele andere merken te vinden die “Holland” in hun benaming hebben. Bovendien komen in het handelsregister talloze inschrijvingen van namen waarin “Holland” gebruikt wordt voor vele soorten producten en diensten. Daaruit kan worden opgemaakt dat “Holland” beschrijvend wordt gebruikt. Ook het gevaar voor verwarring is klein. A.P. Holding gebruikt “Hollander en “It must be a Hollander” voor een ander soort bier dan waar Bavaria “Hollandia” voor gebruikt en richt zich op een andere doelgroep dan Bavaria. Door dit voorgenoemde kan ook Bavaria’s beroep op het ongerechtvaardigd voordeel trekken uit of afbreuk doen aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk Hollandia door A.P. Holding niet slagen.
Lees hier het hele vonnis.