020 530 0160

Het begrip ‘voorafgaande toestemming’ bij nieuwe marketingmethoden

In de Telecommunicatiewet staat dat ongevraagde e-mail of SMS-berichten (spam) alleen verstuurd mogen worden na toestemming van de ontvanger (opt-in) als deze nog geen bekende is van de verzender. Nieuwe marketingmethoden werpen hier vragen over op. Viral marketing, acties waarbij waarbij aan een reeds bekende klant van het bedrijf verzocht wordt het bericht door te sturen naar kennissen en vriendeningezet om berichten aan potentiële klanten te sturen, is momenteel nog controversieel. De brancheorganisatie Mobile Marketing Association adviseerde bedrijven vorig jaar juridisch advies in te winnen alvorens dergelijke acties uit te voeren.


Maar wat te denken van de volgende Bluetooth- en Infraroodactie? Arnhemse jeansketen Score heeft posters hangen waarbij een passant, als deze zijn mobiele telefoon met actieve Bluetooth- of Infraroodverbinding erop richt, een SMS-bericht van de keten ontvangt. Het aldus verkregen telefoonnummer en de gegevens over de mobiele telefoon worden bewaard voor een eventuele volgende actie.


Heeft de passant nu de vereiste voorafgaande toestemming gegeven? Een woordvoerder van OPTA meent van wel maar geeft aan dat van Bluetoothacties in het algemeen nog onderzocht wordt of deze onder het spamverbod vallen.  Maurice Wessling van digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom geeft aan dat zowel bij virale als bij Bluetooth-marketingacties de grenzen van het spamverbod worden opgezocht. Hij richt zijn hoop op de brancheorganisaties waarvan hij hoopt dat zij zelf gedragsregels zullen ontwikkelen. Dat is ook van belang met het oog marketingacties gericht op mobiele telefoons met RFID.


Lees hier het hele bericht.

Bron: Emerce.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Anne-Jel Hoelen

publicaties

Gerelateerde artikelen