TomTom heeft een WIPO procedure gewonnen waarmee zij de domeinnaam gratistomtom.nl in handen krijgt. Die domeinnaam werd gebruikt door een uitvaartverzekeraar die daarop een gratis routeplanner aanbood aan mensen die een verzekering afsloten. Alsof je de weg niet zou kunnen vinden. De domeinnaam lijkt overigens nog niet feitelijk te zijn overgedragen. Wel linkt deze nu door naar een andere site: gratiskleren.nl, omdat je er ook een beetje mooi uit wil zien
Moeilijk kan worden volgehouden dat deze uitspraak onterecht is, maar soms vraag ik me af of er wel echt wordt nagedacht bij de beoordeling van de vraag naar verwarring in het merkenrecht:
Het element ‘tomtom’ wordt daarin direct vooraf gegaan door het woord ‘gratis’. Naar Eiseres terecht heeft gesteld, is dit woord een generieke term, die bij de vergelijking tussen de betrokken merken en de Domeinnaam een ondergeschikte rol speelt. Naar het oordeel van de Geschillenbeslechter stemt de Domeinnaam hierdoor zodanig (auditief, visueel en begripsmatig) overeen met de woordmerken TOMTOM dat daardoor verwarring bij het publiek kan ontstaan.
Wat mij zou verwarren, is dat een bedrijf zijn product gratis weggeeft. Ik zou dus niet zo snel denken dat TomTom degene was die achter de website gratistomtom.nl zat. Maar geen zorgen, “TomTom is een van de weinige bedrijven die actief optreedt tegen mensen die domeinnamen registreren waarin een merk voorkomt” zo schrijft Hyped.nl.