Al een tijd is Google bezig zijn diensten geschikt te maken voor mobiele telefoons. Gmail, de Google Calendar, Google Maps en de zoekdienst zijn volledig beschikbaar voor mobiele gebruikers. Google wil echter verder.
Er zijn al plannen om een bod te doen op Amerikaanse frequenties voor mobiele communicatie, waarvoor het internetbedrijf 4,6 miljard dollar heeft uitgetrokken. Maar zoals het Google betaamt heeft het hier natuurlijk wel zijn eigen gedachten over. Zo zou het veilingsysteem toe moeten laten dat de winnaar een deel van de frequenties aan andere bedrijven zou moeten geven die hierover nieuwe diensten zouden willen aanbieden, zoals snel breedband internet. Meer in het algemeen zouden de Amerikaanse mobiele operators een veel opener model moet gaan aanbieden en de consument meer vrijheid moeten bieden in de keuze van apparatuur, netwerk en software. De gevestigde aanbieders zien de Amerikaanse telecomwaakhond FCC stukje bij beetje verder buigen voor de wensen van Google en zijn hier uiteraard niet allemaal even blij mee.
Maar tegenover de wellicht positieve werking die van de plannen van Google uitgaat op de telecommarkt, vinden we op de andere kant van de medaille voornamelijk heel veel reclame
Na ontkende, maar hardnekkige geruchten over een door Google te ontwerpen gPhone, wordt namelijk nu het toch niet onverwachte business model voor Google Mobile langzaamaan duidelijk: alles gratis, want betaald uit advertentie inkomsten. En het interessante aan advertenties voor mobiele telefoons is dat ze “twee keer zo winstgevend zijn, omdat het gaat om persoonlijke advertenties” zo zegt Google-topman Eric Schmidt.
Inmiddels kan de aanduiding van Google als ‘zoekgigant’ dan misschien ook beter gewijzigd worden in ‘ad-gigant’. Is er op internet al nauwelijks een klik te zetten zonder dat er een Google-advertentie op je scherm verschijnt, nu wordt ook je mobiel vergoogled. Dit nog naast het feit dat het Californische internetbedrijf ook begonnen is met het verkopen van geprinte advertenties aan kranten (fembusiness.nl).
Commerciële communicatie. Een juridische term voor reclame, die nu wel zeer letterlijk lijkt te worden genomen. Er is straks geen communicatie meer die niet commercieel is.
Lees hier het bericht op planet.nl