Het Amerikaanse CNBC meldt dat Google in de nabije toekomst advertenties gerelateerd aan cryptocurrencies gaat verbannen van haar websites. Hiertoe is zij voornemens haar voorwaarden in het kader van financiële diensten en advertising te updaten, zodat onder meer ICO’s, (crypto) wallets en crypto-adviezen onder deze nieuwe voorwaarden verboden zullen worden.
In beginsel betekent het bovenstaande dat zelfs ondernemingen die zich bezighouden met legitieme crypto-gerelateerde zaken, ook niet meer mogen adverteren op websites van Google en derden die gebruik maken van de diensten van Google. De update zou vanaf juni 2018 in werking treden. Aldus Scott Spencer, de director of sustainable add’ bij Google is de update wel degelijk noodzakelijk:
“We don’t have a crystal ball to know where the future is going to go with cryptocurrencies, but we’ve seen enough consumer harm or potential for consumer harm that it’s an area that we want to approach with extreme caution,” aldus Scott.
Op zich klinkt de bovenstaande uitlating vanuit Google logisch; uiteraard vinden er weleens ‘shady’ praktijken plaats door middel van cryptocurrencies. Echter, vind ik het wel behoorlijk conservatief vanuit Google om er dan maar voor te kiezen om de deur meteen dicht te slaan. Uiteraard is het zo dat cryptocurrencies (en de onderliggende blockchain) ook (en zelfs doorgaans) voor legitieme doeleinden gebruikt kan worden, dus persoonlijk zou ik het logisch vinden dat Google advertenties van legitieme dienstverleners wel zou toestaan.
Al met al is het wel een goede ontwikkeling van partijen als Google om wat te doen aan frauduleuze praktijken. We hebben immers al eerder aangegeven dat partijen als Google (en bijvoorbeeld ook Facebook) een verantwoordelijkheid dragen in het kader van het aanbieden van haar diensten. Denk bijvoorbeeld aan nepnieuws, wraakporno en het recht om vergeten te worden. Ik denk echter dat Google hier te ver schiet door alle advertenties maar meteen te verbieden, het was mijns inziens beter geweest als zij de deur op een kier had gehouden, en legitieme cryptocurrency-advertenties wel had toegestaan. Maar goed, het is goed mogelijk dat Google dit alsnog zal doen zodra zij erachter komt dat zij op deze manier advertentie-inkomsten misloopt.