In het licht van de veelal brakke technische beveiliging mogelijk niet goed voorstelbaar, maar de mens vormt nog steeds een belangrijke zwakke schakel in de wereld van cybersecurity. Het mediabedrijfje Mind the People, toepasselijker naam in deze context nauwelijks denkbaar maar dat is toeval, maakt o.a. bedrijfsvoorlichtingsfilmpjes. Voor de Online Cyber awareness week hebben zij een serie filmpjes gemaakt, iedere dag een andere, vanuit een andere invalshoek met grootheden als Melanie Rieback (die tijdens haar promotie-onderzoek de OV chipcard kraakte en een goed lopend beveiligingsbedrijf Radically Open Security runt) en Arnold Roosendaal (die tijdens zijn promotieonderzoek de werking van de Like-iconen van Facebook onthulde – je wordt op elke pagina gevolgd, ook als je niet een FB-er bent en wereldwijde media aandacht genereerde).
Hier alvast een teaser-pagina: http://www.mindthepeople.com/alertonline
Zelf ben ik ook meer dan een uur gefilmd, maar wees gerust, ze hebben geknipt. Net als ik afgelopen donderdag te zien was in een voorlichtingsfilm waar enkele leden van de wetenschappelijke staf aangaven wat prettige ondersteuning is, waarom het ondanks de goede wil van beide partijen niet altijd soepel verloopt en hoe het beter kan. Ik was even bang niet meer door het gebouw te kunnen, maar het viel mee, ze hadden goed geknipt. Hopelijk is dat bij dit filmpje ook zo. Het is wachten op mijn eerste echte rol, want diep in mijn hart ben ik natuurlijk het liefst artiest: acteur, zanger, cabaretier, etc. (zoals ik in het dankwoord bij mijn oratie in zwarte toga en met baret op aangaf: “Niemand zag in mij een student. Iemand uit mijn jeugd die me nu ziet zou denken: Goh, blijkbaar toch gelukt op de kleinkunst academie.”) Vooralsnog moet ik het doen met de VU en SOLV advocaten, beide overigens met veel plezier.