020 530 0160

Facebook en WhatsApp: data delen mag wel/niet*

Gepubliceerd op 29 augustus 2016 categorieën , ,

Afgelopen vrijdag werd ik door het Parool gebeld. Facebook had aangekondigd informatie van WhatsApp te gaan gebruiken voor advertenties e.d.. In een mail had de journalist Hannah Stove al aangegeven dat “Mijn vraag aan u is voornamelijk: mag dit juridisch gezien?”

In de krant staat nu dat ik “Ja” heb geantwoord. Menno Weij gebruikte een toepasselijk medium om mij op de hoogte te stellen van het feit dat hij “keihard had geroepen dat het niet kan”. Wie heeft er gelijk? Allebei, en ik denk zelfs dat Menno Weij en ik het eens zijn.

JA. Facebook is eigenaar van WhatsApp en zal niet de 13 miljard euro in de overname hebben geinvesteerd omdat ze het zo’n bijzonder bedrijf vinden. Er moet geld verdiend worden. Facebook verdient geld door in persoonsgegevens te handelen en reclame te maken, nu ook door informatie van WhatsApp op Facebook te gebruiken en omgekeerd.

NEE. De voorwaarden van WhatsApp zullen moeten aangepast (en mogelijk Facebook), om toestemming te krijgen voor de gegevensuitwisseling. De meeste mensen zullen deze geven omdat ze informatie willen blijven uitwisselen via WhatsApp en de wereld op de hoogte willen houden van hun leven (Facebook).

Hieronder plak ik het stuk uit het Parool dat begrijp ik zelfs op de voorpagina stond. Nuancering is niet overal te vinden, maar die is door mij wel gegeven alleen niet altijd doorgekomen. Dan zou het item ook te groot zijn geworden.

Facebook weet nu (bijna) alles

Parool 26 april 2016, p. 1, HANNAH STÖVE

Wat houdt het nieuwe privacybeleid in?

Facebook krijgt toegang tot gegevens van de gebruikers die ook Whatsapp hebben. Het gaat dan om bijvoorbeeld je telefoonnummer, de nummers uit je contactenlijst en hoe vaak je whatsappt. Whatsapp verkoopt dit als een voordeel voor gebruikers: door telefoonnummers aan Facebooksystemen te koppelen, kan Facebook bijvoorbeeld voorstellen om vrienden te worden met iemand met wie je via Whatsapp contact hebt gehad.

Zo’n 9,8 miljoen Nederlanders gebruiken de berichtendienst, wereldwijd zijn dat er ongeveer een miljard.

Krijg ik advertenties te zien?

 

Op Whatsapp komen geen traditionele advertenties. Bedrijven kunnen wel via Whatsapp met je gaan communiceren. Facebook geeft voorbeelden van servicegerichte berichten, zoals een vliegtuigmaatschappij die een bericht stuurt bij een vertraagde vlucht, of een bank die een seintje geeft bij een verdachte transactie. Maar bedrijven waarmee contact is opgenomen op Facebook, kunnen je ook aanbiedingen gaan sturen.

Nadrukkelijk wordt vermeld dat de inhoud van je berichten privé blijft. Er verschijnt dus geen advertentie op je Facebookfeed over iets waarover je net hebt gewhatsappt.

Mag dat zomaar?

 

Ja, zegt Arno Lodder, hoogleraar internetrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “Facebook heeft Whatsapp twee jaar geleden gekocht, en daarmee zijn dit ook hun gegevens geworden. De ontwikkeling lag in de lijn der verwachting. Facebook heeft 14 miljard euro voor Whatsapp betaald, terwijl het een gratis en advertentievrije dienst is. Er moet ergens geld mee worden verdiend.”

Hij vindt de ontwikkeling wel opmerkelijk omdat de diensten zo verschillend met privacy omgaan. “Whatsapp heeft privacy erg hoog in het vaandel staan. Zo worden berichten versleuteld en weigeren ze met veiligheidsdiensten samen te werken. Facebook doet het omgekeerde en bouwt enorme datasets van personen, waardoor ze gericht kunnen adverteren.”

Moeten we ons zorgen maken om onze privacy?

 

Lodder: “De macht van overheden en bedrijven wordt groter naarmate ze meer data verzamelen. Met die gegevens kunnen ze suggesties doen op basis van wat ze over je weten. Dat kun je als zeer indringend in je sociale leven ervaren. Het is zeker belangrijk om hier alert op te zijn.”

Aan de andere kant, zegt hij, heeft het niet veel zin je zorgen te maken: in je eentje begin je er weinig tegen. “Als al je vrienden op Whatsapp zitten, heb je niet echt een keuze om het niet gebruiken.”

Kun je hier iets tegen doen?

 

Ja. Je hebt een maand de tijd om het delen van informatie te weigeren. Bij een update wordt je gevraagd akkoord te gaan met de nieuwe gebruikersovereenkomst. Weiger dit, of schakel het delen van informatie uit in de instellingen. Na dertig dagen verdwijnt deze optie en ga je automatisch akkoord.

 

 

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Arno

publicaties

Gerelateerde artikelen