020 530 0160

Europese ‘class actions’ voor consumenten omstreden

Gepubliceerd op 18 augustus 2009 categorieën ,

Consumentenorganisaties en detailhandelaren staan lijnrecht tegenover elkaar in de discussie over het mogelijk maken van collectieve juridische procedures. Consumentenorganisaties stellen dat dergelijke ‘class actions‘ hard nodig zijn om ervoor te zorgen dat consumenten daadwerkelijk toegang tot de rechter krijgen. Detailhandelaren wijzen erop dat een juridische basis om collectieve consumentenacties toe te staan, ontbreekt, en dat er onvoldoende bewijs is dat sprake is van een EU wijd probleem.

 

De Europese Commissie heeft consumentenorganisaties en detailhandelaars geconsulteerd over het toestaan van class actions door consumenten tegen bedrijven in de Europese Unie. Uit het rapport dat de Europese Commissie heeft gepubliceerd blijkt, niet geheel verrassend, dat consumentenorganisaties de mogelijkheid om collectieve acties te starten tegen ondernemingen toejuichen. Zij stellen dat hiermee een leemte  wordt gevuld in de toegang tot het recht voor consumenten. Consumenten die eenzelfde probleem hebben met een onderneming kunnen samen één juridische procedure beginnen tegen een onderneming, terwijl het voor een individuele consument onbetaalbaar zou zijn om te gaan procederen.

 

De voorstellen van de Europese Commissie zijn bedoeld om consumenten een betaalbare mogelijkheid te geven om met situaties om te gaan waarin een onderneming het consumentenrecht heeft geschonden waardoor vele consumenten worden geraakt. “Consumers who are victims of illegal activities, such as overcharging, misleading advertising or outright scams, have a right to compensation”,  stelt EU-commissaris Meglena Kuneva.

Bron: www.out-law.com
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Marieke Neervoort

publicaties

Gerelateerde artikelen