DRM is steeds minder populair. Grote platenlabels zoals EMI, Universal, Warner en Sony BMG zijn de afgelopen maanden immers gaan experimenteren met de verkoop van muziek die niet is voorzien van DRM. David Hughes van de RIAA, brancheorganisatie van de Amerikaanse platenlabels verklaarde tijdens een paneldiscussie op de ‘Digital Hollywood Conference’ dat DRM echter helemaal niet uit beeld verdwijnt.
DRM oftewel Digital Right Management, is een kopieerbeveiliging die er onder andere voor moet zorgen dat muziek zonder betalen wordt verspreid. De beveiliging is evenwel omstreden omdat er nadelen aan zitten. Consumenten kunnen hun gekochte muziek namelijk niet op alle toestellen afspelen en ook kunnen kwaadwillende de beveiliging makkelijk omzeilen.
Hughes denkt dat het consumenten niet uitmaakt of DRM aanwezig is, als ze de gekochte muziek maar kunnen gebruiken op hun manier. Hij denkt dat de trend van online muziek downloaden steeds vaker zal gaan verschuiven naar abonnementsdiensten in plaats van losse nummers, beveiliging is hierbij nodig.
Rajan Samtani, directeur bedrijfsontwikkelaar van Digimarc Corp., een bedrijf dat minder belemmerende DRM tracht te ontwikkelen, is het niet met Hughes eens. Naar zijn mening zijn er teveel manieren ontwikkeld om DRM te omzeilen. Fritz Attaway van ‘Motion Picture Association of America’ is daarentegen overtuigd van het nut van DRM. DRM is nodig om consumenten de grenzen van de aangegane licentie te tonen, aldus Attaway.
De toekomst zal uitwijzen hoe DRM zich laat gelden op de veranderlijke digitale markt.
Lees hier het hele bericht