TonZon heeft het dramatische nieuws dat de hittegolf in India levens blijft eisen gebruikt om haar vloerisolatie aan te prijzen. Op Twitter wordt verontwaardigd gereageerd op deze advertentie en ook GeenStijl heeft het bericht overgenomen.
Foto Floor Kaspers
Deze advertentie is niet alleen PR-technisch gezien een ramp, maar kan juridisch gezien ook niet door de beugel. Op grond van artikel 2 Nederlandse Reclame Code moet reclame in overeenstemming zijn met de goede smaak en/of het fatsoen. Bij de beoordeling of een reclame in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Reclame Code Commissie (‘RCC’) zich terughoudend op, omdat deze criteria een subjectief karakter hebben. De RCC moet in zo’n geval beoordelen of naar de huidige maatschappelijke opvattingen de reclame de ‘grenzen van het toelaatbare te buiten gaat’, wat niet snel het geval is.
Wanneer er een klacht over deze advertentie wordt ingediend, zal de RCC waarschijnlijk oordelen dat dat de grenzen van het toelaatbare zijn overschreven, doordat de extreme weersomstandigheden in India worden gebruikt om consumenten over te halen een vloerisolatie bij TonZon te bestellen. Dat heeft de RCC ook geoordeeld in een vergelijkbare zaak, waarin de natuurramp in Japan werd gebruikt om consumenten over te halen het contract met hun energieleverancier te wijzigen door het tarief vast te zetten:
“Sinds de ramp in Japan schieten de energieprijzen omhoog.
Zet uw tarief vast!
Kom nu in actie!”
Omdat er veel ophef over deze advertentie ontstond, heeft de adverteerder de advertentie 48 uur na plaatsing van nu.nl verwijderd. Helaas kan TonZon de advertentie niet verwijderen uit de krant, en zij doet er daarom goed aan een verontschuldigend persbericht uit te sturen.