Op grond van de Tabakswet is het maken van reclame voor rook- en tabakswaren en sponsoring verboden. Het verbod dient om te voorkomen dat jongeren en andere niet-rokers gestimuleerd worden om (weer) te gaan roken. Alleen bij grote uitzondering is reclame en sponsoring toegestaan, bijvoorbeeld in tabaksspeciaalzaken. Overtreders van het reclame- of sponsoringverbod riskeren een geldboete (voor verkopers is dit een boete van € 450,- voor een eerste overtreding; voor de tabaksindustrie, groothandelaren en importeurs kan de boete oplopen van € 45.000 tot € 450.000).
Deze verboden lijken niet te gelden voor derden die het merk en de verpakking van bekende sigarettenmerken, zoals Marlboro en Lucky Strike, gebruiken. Zo worden er op internet diverse smartphone beschermingshoesjes aangeboden, waarop het merk en de verpakking van Marlboro staan afgebeeld. Consumenten kunnen deze hoesjes eenvoudig online bestellen.
De tabaksindustrie zou op grond van haar merkrechten de verkoop van deze hoesjes kunnen verbieden. Tabaksfabrikant Philip Morris heeft immers een aantal MARLBORO woord- en beeldmerken geregistreerd in de Benelux. Marlboro is een bekend merk en Philip Morris zou een beroep kunnen doen op artikel 2.20 lid 1 sub c BVIE. Door het gebruik van het Marlboro-logo op de covers wordt er immers ongerechtvaardigd voordeel getrokken uit de reputatie van de bekende Marlboro-merken.
Het lijkt er echter op dat niet alleen de partijen die deze covers aanbieden, maar dat Philip Morris ook voordeel behaalt met de verkoop van de hoesjes. Door het gebruik van deze hoesjes wordt reclame gemaakt voor Marlboro. Het gebruik van de Marlboro-merken op de hoesjes is immers een vorm van commerciële mededeling die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg heeft in de zin van artikel 1 aanhef en onder d van de Tabakswet. De verkoop van de beschermingshoesjes lijkt dus strijdig met de doelstellingen van de Tabakswet.