020 530 0160

De beste slaapplekken via Google Naps

Gepubliceerd op 1 april 2014 categorieën 

Kakhiel en creative agency Venour hebben een variant op Google Maps ontwikkeld, Google Naps. Via Google Naps kan je niet de weg vinden, maar vind je de beste plekken om te slapen. Gebruikers kunnen op Google Naps zelf plekken aangeven die geschikt zijn voor een powernap. Zo schijnt de Openbare Bibliotheek aan de Oosterdokskade een goede slaapplek te zijn, omdat ‘er stilte heerst’ en er ‘geregeld pianomuziek wordt afgespeeld’.

De initatiefnemers hebben niet alleen het merk ‘Google’, maar ook het lettertype en (vergelijkbare) kleuren van Google overgenomen in hun naam en logo: 


 

 

Volgens Kakhiel en Venour is Google Naps enkel bedoeld als parodie. Op hun website vragen ze de Google topmannen Sergey Brin en Larry Page (en andere Googlers) om geen zaak tegen ze aan te spannen: Dear Sergey & Larry (and other Googlers), Hello, please don’t be mad this is just a joke, a parody. We don’t mean to damage your brand or anything, we just want to bring a smile on the faces of Google fans. So please don’t take this to court, we only have a few hundred Euros in the bank. And we also don’t want to go to jail because we’re too busy with other things at the moment”.
In hetzelfde bericht bieden ze de topmannen ook een slaapplek aan: “But whenever you are in the Netherlands you can have a nap on our couch if you want, just e-mail us:
kakhiel@gmail.com. We can also make coffee and bake eggs if you like that (for a small price).

Het is de vraag of Google op basis van haar merkrechten kan optreden tegen deze parodie. Het merkenrecht kent weliswaar geen wettelijke parodie-exceptie, maar in de rechtspraak is aangenomen dat een parodie in merkenrechtelijke zin een ‘geldige reden’ kan opleveren, waardoor het merkgebruik onder omstandigheden is toegestaan. Hierbij spelen de humoristische bedoeling, het ontbreken van concurrentiemotieven, de bewaarde afstand tot de merken en het ontbreken van verwarringsgevaar een rol.

Kakhiel en Venour hebben naar eigen zeggen een humoristische bedoeling en geen concurrentiebedoelingen bij Google Naps. Er is echter wel verwarringsgevaar tussen Google Naps en Google te duchten. Het relevante publiek kan immers denken dat er een economische en/of juridische band bestaat tussen Google en Google Naps. De parodie-exceptie gaat daarom mogelijk niet op.

Google heeft inmiddels aangegeven geen problemen met Google Naps te hebben: “As longtime supporters of napping, we’re thrilled to see Google technology connecting the world’s sleepiest citizens with places to catch some zzz’s”, aldus Google in een verkalring aan The Huffington Post. Het idee Google Naps past ook binnen het humoristische beleid van Google. Zo heeft Google als 1 aprilgrap verklaard op zoek te zijn naar een Pokémon Master. Men kan vandaag via Google Maps diverse Pokémons vinden.

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Harmke

publicaties

Gerelateerde artikelen