Zo nu en dan botst het tussen tribal art en modeontwerpers. Tribal art is vaak een inspiratiebron, maar een lastige vraag is waar inspiratie ophoudt en imitatie begint. Ook een interessante vraag is wie de rechten op tribal art heeft en of een modeontwerper bijvoorbeeld auteurs- of modelrechten kan hebben op ontwerpen waarin tribal art is verwerkt. En dan is er ook nog de publieke verontwaardiging die soms hoog oploopt als ontwerpers zich teveel hebben laten inspireren door andere culturen.
Zo werd Victoria’s Secret gedwongen zich te verontschuldigen nadat tijdens haar fashionshow een hoofdtooi werd gedragen die gebaseerd was op de Amerikaans-Indiaanse cultuur. Ook H&M besloot een hoofdtooi uit de winkels te halen na hevige kritiek van Amerikaanse Indianen en consumenten. Ontwerper Paul Smith lag onder vuur nadat hij de traditioneel Pakistaanse Peshawaria Chappel sandalen aanpaste, de naam ‘Robert’ gaf en vervolgens verkocht voor 600 euro. Urban Outfitters werd aangesproken op merkinbreuk door de Navajo Indianen, nadat zij een op de cultuur van de Navajo geïnspireerde collectie onder de naam ‘Navajo’ op de markt bracht.
Recentelijk stond de zomercollectie 2015 van Isabel Marant ter discussie omdat bepaalde ontwerpen wel erg veel leken op traditionele kledingstukken van de Tlahuitoltepec, de inheemse bevolking van Oaxaco, Mexico. Volgens de Tlahuitoltepec maakt Marant inbreuk op hun grondrechten en collectief erfgoed door het overnemen van de patronen en het materiaal van de traditionele kleding, die beschouwd worden als een symbool van hun identiteit.
Marant werd overigens ten aanzien van hetzelfde ontwerp ook aangesproken door het Franse modehuis Antik Batik. Volgens Antik Batik rust het auteursrecht op het specifieke ontwerp bij haar en niet bij de Tlahuitoltepec. De rechtbank in Parijs heeft echter geoordeeld dat geen van beide partijen intellectuele eigendomsrechten hebben op het ontwerp. De rechtbank volgt daarmee het standpunt van Marant dat het ontwerp afkomstig is uit Santa Maria, Mexico en dat de ontwerpers geen intellectuele eigendomsrechten op het ontwerp kunnen claimen.
Hoewel Marant deze slag heeft gewonnen, bestaat nog onduidelijkheid over het geschil tussen Marant en de Tlahuitoltepec. Volgens de advocaat van Marant zijn partijen in overleg en zijn ze dichtbij een oplossing. Er gaan echter ook geruchten dat Marant bij de Mexicaanse autoriteiten intellectuele eigendomsrechten zou hebben willen registreren op haar ontwerpen, hetgeen door Marant (uiteraard) wordt ontkend:
Wordt ongetwijfeld vervolgd!