De Consumentenautoriteit heeft het bedrijf Smart Media Services een boete opgelegd ten bedrage van 118.750 euro. Reden hiervoor is de misleiding van het bedrijf door consumenten met beloften over geldprijzen te verleiden tot het afsluiten van een duur sms-abonnement. Het suggereerde dat er grote geldprijzen, tussen de 2500 en 500 euro, te winnen waren door een spelletje te spelen op de website www.skilled2win.com.
Doordat verliezen onmogelijk leek, verkeerden gedupeerden al gauw in de veronderstelling dat ze inderaad een prijs gewonnen hadden. De ‘winnaar’ diende echter vervolgens een sms te sturen om kans op de prijs te maken. De gedupeerden werden hierdoor ongevraagd aangemeld voor een sms-abonnement voor een woordspel dat geheel losstond van het spelletje op de website. Per bericht betaalde de consument dan 1,50 euro. Het ongevraagd toesturen van de smsjes stopte pas nadat de consument zich had afgemeld via de shortcode 2200. Smart Media Service heeft op zijn website niet gemeld dat er kosten verbonden zaten aan de smsjes, noch de hoogte van die kosten. Volgens de Consumentenautoriteit claimde het bedrijf ten onrechte dat het zich aan de SMS Gedragcode zou hebben gehouden.
Naast de boete legde de Consumentenautoriteit het bedrijf ook een last onder dwangsom op om ervoor te zorgen dat het bedrijf zijn informatie aanpast en stopt met ongevraagde toezending van sms’jes. Ondertussen is op de website van Smart Media Services is het gewraakte spel niet meer te spelen. De Consumentenautoriteit kwam de misleidende sms-dienst op het spoor bij een oriënterend onderzoek op internet, waarna een onderzoek werd ingesteld naar Smart Media Services.
Het is de derde keer dat de Consumentenautoriteit een sms-dienstenaanbieder beboet. Eerder dit jaar kreeg OX2 International een boete opgelegd van 85.000 euro, terwijl vorig jaar Wizz Mobile een boete kreeg van 76.000 euro.
Lees hier het bericht.